2. Leefbaar Venlo

Omgeving

Versterking van de ruimtelijke kwaliteit blijft een sleutelbegrip. Identiteit, oriëntatie, een gezonde leefomgeving en vestigingsklimaat hangen hiermee samen. De autonome groei van de stad naar een 110.000+ niveau vraagt om een (her)oriëntatie op de ruimtelijke structuur. Hier moeten een verdere kwalitatief hoogwaardige verstedelijking en vergroening van het binnenstedelijk gebied – meer stad – én het versterken van robuuste natuurwaarden in het buitengebied en uiterwaarden – meer land – én het ruimtelijk inpassen van nieuwe energiebronnen en klimaatopgave even veel aandacht krijgen. Als een drager van lokale en regionale identiteit is het behoud, benutting en versterking van erfgoed en landschap belangrijk. Dit alles komt tot uitdrukking in de nieuwe Omgevingsvisie (vaststelling 2025) met ontwikkelingsstrategie, uitvoeringsagenda en het omgevingsplan.
Om deze ambities waar te kunnen maken ontwikkelen we het grondbeleidsinstrumentarium door en zetten we dit vaker (pro)actief in. Bijvoorbeeld voor de versnelling van de woningbouwopgave, economische structuurversterking en herstructurering bedrijventerreinen, klimaatadaptatie en energietransitie. Door het Strategisch investeringsfonds Venlo zijn we beter in staat om actief te verwerven en de regie te pakken bij urgente maatschappelijke opgaven.
In 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Vanuit de doelen van de Omgevingswet (integraal, gebiedsgericht en participatief) blijven we werken aan de verbetering van de begeleiding/uitwerking van nieuwe initiatieven én van de besluitvorming bij vergunningverlening. De participatie van omwonenden en andere belanghebbenden is onder de Omgevingswet in meer gevallen verplicht. Dat vraagt steeds vaker om juridische expertise. Bovendien komen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet méér wettelijke bodemtaken vanuit de kleinere gemeenten in RUD-verband naar Venlo toe.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) trad samen met de Omgevingswet in werking. De Wkb heeft als doel zorgen voor een betere bouwkwaliteit tegen lagere kosten waarbij bouwers en initiatiefnemers meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Deze wijzigingen kunnen (negatieve) financiële effecten hebben op de inkomsten uit (bouw)leges. Dat vraagt om een herziening van de toetsingskaders, voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.
De Maas is in vele opzichten belangrijk en beeldbepalend voor Venlo en de regio. De ruimtelijke kwaliteit van het unieke terrassenlandschap en de cultuurhistorische waarden van de Maasvallei bieden kansen om een ruimtelijke én economische meerwaarde te creëren op het gebied van wonen, werken, en recreëren. De bescherming tegen hoogwater door het waterschap (het realiseren van veilige en duurzame dijken) staat nooit op zichzelf. Het raakt aan de verstedelijking en dorpsontwikkeling, openbare ruimte, toerisme en natuur. Vanuit de gemeente zetten we bij deze projecten in op het verbeteren van de leefkwaliteit en de ruimtelijke kwaliteit. Waar mogelijk combineren we onze eigen (gebiedsontwikkelings) opgaven met dijkversterkingen, dijkverlegging en rivierverruiming. Dit is ook onze insteek bij maatregelen (zoals beekherstel, aanleg natuurvriendelijke oevers en kwelgeulen) die het waterschap en Rijkswaterstaat uitvoeren om de ecologische waterkwaliteit te verbeteren (Kaderrichtlijn water).
In de Integrale Visie op de Openbare Ruimte is vastgelegd dat de openbare ruimte steeds meer ook het directe leefgebied is van inwoners, bezoekers en gebruikers van de stad. Nieuwe beleidsdoelstellingen op het gebied van klimaatadaptatie, energietransitie, biodiversiteit, vergroening, gezondheid, cultuurhistorie, inclusiviteit en burgerbetrokkenheid leggen een steeds grotere druk op het planmatig beheer en onderhoud van de stad en de vervangingsinvesteringen. Een integralere manier van werken, ontwikkelend beheer, is nodig. Het is klantvriendelijker én kosteneffectiever.
De staat van onderhoud van een aantal historische objecten in de openbare ruimte is slecht. De actuele bouwkundige toestand van historische objecten in gemeentelijk bezit brengen we in kaart. We koppelen daaraan een actieplan. In 2025 wordt voor twee acute gevallen de restauratie opgepakt: het herstel van de historische kerkhofmuur in het Beatrixpark in Venlo-Zuid en het herstel van de Rijksmonumentale molenvijver met historisch sluiswerk nabij de Holtmuhle in Tegelen. Voor beide projecten werden in 2024 noodmaatregelen genomen en wordt cofinanciering van Rijk en provincie onderzocht.
De gemeente levert een belangrijke bijdrage aan de nationale doelstellingen op het gebied van circulaire economie. Het doel is om het ontstaan van afval zoveel mogelijk te voorkomen, geproduceerd afval maximaal te scheiden en recyclen, en grondstofketens te sluiten: van afval naar grondstof. In 2024 zijn door de gemeenteraad de nieuwe uitgangspunten voor de afvalinzameling vastgesteld. Deze uitgangspunten worden in 2025 doorvertaald naar de nieuwe aanbesteding en een eigen op te richten inzameldienst afval. Vanaf 2026 vindt afvalinzameling op basis van deze nieuwe uitgangspunten plaats.
Op basis van integrale gebiedsvisie voor de wijk Vastenavondkamp, waarin fysieke, economische en sociale maatregelen samenkomen, geven we uitvoering van de versterking van het winkelcentrum, het verbeteren van de openbare ruimte en de sociale woningvoorraad.
Ook voor het gebied Keulse Barrière is een ruimtelijke analyse gemaakt en wordt een ruimtelijk kader opgesteld dat het gebied perspectief moet bieden en leidt tot een ruimtelijke opwaardering. Het ruimtelijk kader vormt de basis voor de beoordeling en ontwikkeling van de vele verschillende (projectmatige) initiatieven die in de komende periode in het gebied hun beslag (gaan) krijgen. Specifieke aandacht is er voor het gebied rondom het VVV stadion / sportpark Merelweg om tot herontwikkeling te komen met een koppeling van maatschappelijke huisvestingsopgaven op het gebied van onderwijs, sport & leisure en gezondheid in combinatie met het – waar mogelijk - onderbrengen van ‘commerciële/bedrijfsmatige’ functies.
Venlo bruist, de stad is het visitekaartje. Een positieve beleving en adequaat voorzieningenniveau zijn hierin essentieel. Het gemeentelijk vastgoed speelt hierin een grote rol. Ons vastgoed is immers dienstbaar aan onze inwoners die gebruik maken van sportvoorzieningen, maatschappelijke accommodaties en cultuurgebouwen. Ook maken we er zelf gebruik van (ambtelijke huisvesting). Dit merken we in toenemende mate in de dynamiek, de benodigde middelen, maar ook in de complexiteit die hiermee gepaard gaat. We zetten de aanpak van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed/sport en onze ambtelijke huisvesting stevig voort. Zo temperen we de hoge energiekosten en behalen we in 2030 de landelijke doelstelling van minimaal 55% CO 2 -reductie.
Portefeuillemanagement, het sturen op de vastgoedportefeuille, is essentieel. Het stelt ons in staat om gronden en gebouwen effectief dienstbaar te maken aan onze gemeentelijke beleidsdoelen en te sturen op maatschappelijk rendement. Het stelt ons bovendien in staat om te sturen op de toekomstbestendigheid (en waardevastheid) van de vastgoed-voorraad. Hierdoor maken we bewuste en verantwoorde keuzes gerelateerd aan de actuele ontwikkelingen en daarmee gemoeide investeringen.

Wijkgericht werken
De maatschappij verandert in snel tempo steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. Nieuwe wetgeving is steeds meer gericht op het versnellen en bevorderen van de digitalisering van overheidsdiensten. Hiermee veranderen ook de verwachtingen van onze inwoners ten aanzien van de kwaliteit en snelheid van de gemeentelijke dienstverlening. Verder verwachten inwoners veel van de gemeente, maar dat geldt ook andersom! We vinden het belangrijk dat inwoners zelf initiatief nemen, collectiviteit organiseren en draagvlak verwerven. Het is belangrijk dat inwoners zich verantwoordelijk voelen én kunnen zijn voor hun eigen leefomgeving. Dat zij problemen die zich voordoen in hun dorp, wijk of buurt gezamenlijk weten op te lossen. Kortom burgerbetrokkenheid. De wijze waarop de gemeente hier invulling aan geeft staat in het beleidskader burgerbetrokkenheid “Samen maken wij Venlo”. Hier geven wij de komende jaren verder invulling aan. Het beleidskader laat ook zien dat we bewust zijn van het belang van participatie bij gemeentelijke projecten en beleidsontwikkeling. We zetten omgevingsmanagement in om belanghebbenden op het juiste moment in staat te stellen voor hun belang op te komen.
Niet het stadskantoor, maar de wijk is het middelpunt van Venlo. Dicht bij de mensen en meer in overleg met onze inwoners, samen met onze dorps- en wijkraden. Daarmee bouwen we aan een breed palet aan initiatieven op het gebied van leefbaarheid, verkeer, duurzaamheid, openbare ruimte en groen in alle wijken en dorpen die Venlo Rijk is. Het wijkgericht samenwerken krijgt steeds meer ruimte.
Elke buurt, elke kern, elke wijk heeft zijn eigen unieke karakter. Dit vraagt om een specifieke aanpak per wijk. In het wijkgericht werken ligt de nadruk op het werken vanuit de kracht van inwoners en de kracht van wijken. Dit zien we ook terug in een groeiend aantal dorpen en wijken dat een agenda of toekomstvisie voor hun eigen dorp of wijk opstelt. Dat gebeurde al in ‘t Ven, Arcen, Belfeld en Hout-Blerick. De gebiedsprofielen uit de nieuwe Omgevingsvisie leveren daar een goede basis voor. Afstemming van voorzieningenniveau, het activeren en verbinden van inwoners en organisaties actief in de wijken en dorpen en het ondersteunen en faciliteren dragen bij aan het bouwen van vitale gemeenschappen.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 10:40:41 met de export van 10/02/2024 12:17:50