Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omgeving | Baten | 32.699 | 29.634 | 29.507 | 22.947 | 26.684 | 27.698 |
Lasten | 56.219 | 59.708 | 64.583 | 53.803 | 55.017 | 55.075 | |
Totaal saldo Programmalijn | -23.520 | -30.074 | -35.076 | -30.856 | -28.333 | -27.377 |
Begrotingsvoorstellen 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Afval en riool | -2.192 | -1.747 | -793 | -400 |
Afvalinzameling in eigen beheer | -1.361 | |||
Implementatiekosten en aanvullende kosten invoering Omgevingswet | -540 | |||
Ontwikkelend beheer | -1.000 | -1.000 | -1.000 | |
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | 90 | 90 | 90 | 90 |
Totaal programmalijn Omgeving | -4.004 | -2.657 | -1.703 | -1.310 |
Afval en riool | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-2.192 | -1.747 | -793 | -400 |
Hogere last inzameling papier en karton
In 2023 heeft het college besluiten genomen met betrekking tot de inzameling oud papier. Deze besluiten zijn van invloed op de budgetten voor de inzameling van oud papier en karton. In dit begrotingsvoorstel worden de budgetten conform deze besluiten aangepast. De kosten voor het inzamelen van oud papier en karton zullen met € 68.000 toenemen. Echter stijgen ook de inkomsten met € 104.000.
Hogere last inzameling PMD
In 2023 heeft het college besluiten genomen met betrekking tot de inzameling van PMD. Deze besluiten zijn van invloed op de budgetten voor de afvalinzameling met in het bijzonder college besluit “107189 – extra kosten voor de afvalinzameling”. In dit begrotingsvoorstel worden de budgetten hierop aangepast. In het collegebesluit is het prijspeil van 2023 toegepast, waardoor de kosten vanaf 2025 door inflatie jaarlijks € 734.000 hoger zijn dan in het collegevoorstel is gepresenteerd. Daarnaast wordt er € 150.000 jaar gevraagd voor de aanschaf en distributie van PMD zakken.
Hogere last vervanging rolcontainers
De gemeente heeft circa 75.000 rolcontainers in beheer voor de inzameling van restafval en gft. De jaarlijkse doorlopende kosten die nodig zijn om dit beheer uit te voeren, zijn de laatste jaren harder opgelopen dan het aangewezen budget. Voor de vervangingsopgave van de materialen is een budget van € 145.000 per jaar nodig. De werkzaamheden zijn geraamd op € 360.000 per jaar. Samen is dit € 104.000 meer dan de huidige begroting. Defecte containers zullen bij de inwoners vervangen worden om aan onze wettelijke taak van afvalinzameling te voldoen.
Egalisatievoorzieningen
Voor de producten afval en riool zijn egalisatievoorzieningen gevormd waar bedragen aan toegevoegd worden. Dit zijn middelen van derden welke moeten worden teruggegeven.
Door het niet verhogen van de tarieven t/m 2027 voor afval en riool lopen de baten en lasten steeds verder uit elkaar. De wijze waarop de verwerking bij de programmabegroting 2024-2027, om de egalisatievoorzieningen te voeden vanuit de stelpost woonlasten 2024-2026 en hiermee een dekking te geven voor de onttrekkingen aan de voorzieningen bij een eventueel 'tekort', is niet geoorloofd.
Dit betekent dat de begrote toevoegingen aan de egalisatievoorzieningen vanuit de stelpost woonlasten verwijderd moeten worden.
Daarnaast zullen alle toevoegingen en onttrekkingen welke geen betrekking hebben op het doel van de egalisatievoorzieningen, namelijk het egaliseren van een tekort of overschot op de producten afval en riool, moeten worden aangepast. Vanuit de algemene middelen is de voeding voor 2025 van € 2,4 miljoen en voor 2026 € 2,8 miljoen gecorrigeerd. Binnen programma Leefbaar Venlo is voor afval en riolen in 2025 € 3,6 miljoen en € 3,7 miljoen in 2026 aan onttrekkingen gecorrigeerd.
Amendement Lokale woonlasten
Bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 is het amendement Lokale woonlasten aangenomen voor bevriezing van de Lokale woonlasten in 2027. In voorstel 25-220 wordt uitvoering gegeven aan dit amendement.
Kostendekkendheid
Voor de jaren 2025 t/m 2027 is in lijn met besluitvorming de kostendekkendheid gedurende deze periode losgelaten en komt hiermee ten laste van het budgettair kader. Voor jaarschijf 2028 zijn de producten afval en riool in dit voorstel 100% kostendekkend verwerkt.
De extracomptabele kosten (btw en overhead) t.b.v. de kostendekkendheid zijn ook met dit voorstel verwerkt.
In paragraaf 3.11 Lokale woonlastendruk van deze beslispuntennotitie worden de tarieven en de kostendekkendheid meerjarig in beeld gebracht. Ook wordt er nader ingegaan op de bevriezing van de woonlasten voor 2027.
Afvalinzameling in eigen beheer | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-1.361 |
Per 1 januari 2026 loopt het afvalcontract met de huidige inzamelaar af. Om voor te breiden op de afvalinzameling vanaf 2026 wordt een kwartiermaker ingesteld om te onderzoeken hoe de inzameling per 2026 eruit moet zien. Hiervoor is incidenteel € 186.300 nodig. Daarnaast is er sprake van onderzoekskosten in 2025 ter hoogte van € 75.000. Omdat de nieuwe afvalinzameldienst al ingericht wordt, terwijl de huidige inzameling op basis van contract nog doorloopt is er een aantal maanden sprake van overlap. Hierdoor ontstaan (met name personele) frictiekosten ter hoogte van € 1.100.000.
Implementatiekosten en aanvullende kosten invoering Omgevingswet | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-540 |
De implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging per 1 januari 2024 heeft de nodige invloed op de uitvoeringswerkzaamheden. De komende jaren wordt daarnaast de nodige jurisprudentie gevormd over de nieuwe wetgeving die zorgt voor verdere implementatie van de omgevingswet en Wet kwaliteitsborging. Dit heeft invloed op de uitvoeringspraktijk voor de behandeling van aanvragen en voor het toezicht daarop. Om de dienstverlening te borgen en tijdig in te spelen op deze ontwikkelingen binnen het fysieke domein zetten we de daarvoor bedoelde decentralisatie-uitkering Invoeringskosten Omgevingswet 2024 en 2025 vanuit het gemeentefonds in.
Vanaf 2024 is het beschikbare jaarlijkse budget noodzakelijk voor de nieuwe structurele werkzaamheden (juridische advisering, regelanalist, ICT-beheer, intake -en omgevingstafel en Wet kwaliteitsborging bouwen). Op basis van ervaringen van de afgelopen 2 jaar tot en met 2024 is een definitieve verdeling gemaakt van de middelen voor structurele taken Omgevingswet en Wkb.
Als de incidentele middelen niet ingezet worden kunnen we onvoldoende uitvoering geven aan de afronding van de implementatie van de Omgevingswet/Wkb. Dit gaat ten koste gaat van de primaire processen en de dienstverlening. Als de structurele middelen niet herschikt worden over de desbetreffende teams kan een gedeelte van de taken uitgevoerd worden tegen hogere inhuurkosten.
Ontwikkelend beheer | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-1.000 | -1.000 | -1.000 |
In Venlo is gekozen voor de werkwijze ‘Ontwikkelend beheer’. Daartoe is in de programmabegroting vanaf 2026 gerekend met een potentiële inverdienbesparing van € 1.000.000. Door onze organisatie is voortvarend invulling en uitvoering gegeven aan deze ontwikkeling en gerealiseerd. De eveneens beleidsmatig gewenste transformatie van ‘grijs’ naar ‘groen’, dat wil zeggen van stenen naar beplanting en gazon, en de areaalontwikkeling maken echter dat de kosten aanzienlijk toenemen. Derhalve hebben we vanaf 2026 een bedrag van €1.000.000 opgenomen voor de dekking van deze kwaliteits- en volume-ontwikkeling.