1. Grondexploitatie - Grondverkoop
Toelichting risico: | |
Als gevolg van externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn (markt- en afzetrisico’s). | |
Kans: | 10-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zodra het risico daadwerkelijk optreedt, zal dit leiden tot een (aanvullend) tekort in de grondexploitatie. Hiervoor zal financiële dekking moeten worden gevonden. In eerste instantie is hiervoor de Algemene Grondreserve beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 3.610.000 |
2. Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken
Toelichting risico: | |
De kosten van bouw- en woonrijp maken kunnen doorgaans goed worden geraamd. Echter de kosten van bijvoorbeeld archeologie, explosievenonderzoek en asbestverwijdering worden doorgaans pas duidelijk als gestart wordt met de werkzaamheden. Daarnaast kan de marktsituatie leiden tot plotselinge fluctuaties in het prijsniveau van de investeringen. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 7.700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zodra het risico daadwerkelijk optreedt, zal dit leiden tot een (aanvullend) tekort in de grondexploitatie. Hiervoor zal financiële dekking moeten worden gevonden. In eerste instantie is hiervoor de Algemene Grondreserve beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig afstemmen met afdeling openbare werken over ramingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 4.530.000 |
3. Ondertunneling Vierpaardjes
Toelichting risico: | |
In juni 2017 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. Voor de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes is een investeringsbudget beschikbaar van € 52,7 miljoen. Naast dit budget is een reservering voor risico’s opgenomen. Om ProRail te laten starten met haar werkzaamheden voor de onderdoorgang is een risicovoorziening van 85% van de verwachte risico’s nodig. Voor de werkzaamheden in de openbare ruimte en de verwerving en sloop van vastgoed is een risico-voorziening van 50% van de verwachte risico's nodig. Gezien de huidige marktontwikkelingen wordt voor het volledige project tot einde werk een verhoging van de kosten verwacht. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 10.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Huidige situatie: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Per verwacht risico binnen het project Vierpaardjes zijn beheersmaatregelen bepaald. Dit zijn o.a. overleg met de omgeving, uitvoeren van onderzoeken, marktconsultatie en het inschakelen van expertise. Voor de realisatiefase van de Vierpaardjes is een Europese CEF-subsidie van ruim € 9 miljoen toegekend. Ondanks dat aan deze subsidie stringente voorwaarden zijn verbonden, zetten wij er maximaal op in om deze subsidie te benutten voor de meerkosten en indexeringen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 7.875.000 |
4. Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden
Toelichting risico: | |
Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden. | |
Kans: | 10-50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zodra het risico daadwerkelijk optreedt, zal dit leiden tot een (aanvullend) tekort in de grondexploitatie. Hiervoor zal financiële dekking moeten worden gevonden. In eerste instantie is hiervoor de Algemene Grondreserve beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 76.000 |
5. Grondexploitatie - Plankosten
Toelichting risico: | |
De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 4.750.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zodra het risico daadwerkelijk optreedt, zal dit leiden tot een (aanvullend) tekort in de grondexploitatie. Hiervoor zal financiële dekking moeten worden gevonden. In eerste instantie is hiervoor de Algemene Grondreserve beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering) | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 2.630.000 |
6. Jeugd
Toelichting risico: | |
In de begroting jeugd 2025 zijn de trends van de eerste maanden van 2024 verwerkt. We hebben er tot nog toe voor gekozen om deze zogenoemde autonome ontwikkeling niet structureel maar eenmalig op te nemen in de begroting. Vanaf dit jaar is het voorstel om deze autonome ontwikkeling meerjarig te begroten De trend van oplopende zorgzwaarte is wederom alleen voor 2025 meegenomen en niet voor de jaren vanaf 2026. Dit vanwege de onzekerheid hoe deze zich meerjarig ontwikkelt en de eventuele impact van de Hervormingsagenda Jeugd. De Hervormingsagenda Jeugd is een risico omdat het tempo en de haalbaarheid van de maatregelen onderdeel zijn van een eerste evaluatie begin 2025 (deskundigencommissie). De ramingen zijn gebaseerd op het verzilveringspercentage in 2023, dit kan dalen of stijgen. Voor het aandeel van Venlo in de lumpsumfinanciering segment 1 is gerekend met de data op basis van de eerste maanden van 2024. Gemeenten delen de kosten van het regionaal gecontracteerde aanbod op basis van een verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel wordt grotendeels bepaald op basis van het feitelijke zorggebruik in het laatst afgeronde jaar, voor de verdeling in 2025 zal daarom naar de realisatie in 2023 worden gekeken. Het aandeel van de gemeente Venlo is in 2024 47,04%, dit is verwerkt in de begroting 2025, echter hangt het definitieve bedrag dat hiermee samen hangt af van de werkelijke kosten die in 2025 noodzakelijk zijn. Jeugdhulp kent een mate van onvoorspelbaarheid. Jaarlijks zijn er casussen, die gelet op een intensieve zorgvraag een bovengemiddelde inzet vragen. De huidige Jeugdwet is een open einde regeling, er is afhankelijkheid van rechtstreekse verwijzers en de druk op de zorgzwaarte neemt toe (looptijd van jeugdhulp en de zwaarte van de ingezette jeugdhulp). In de landelijke jeugdzorg hebben kleine verschuivingen in volume een (flinke) financiële impact. We hebben op de landelijke jeugdzorg weinig invloed en er zit een mate van onvoorspelbaarheid in. Daarom zijn de toegenomen kosten deels structureel in de begroting opgenomen. Per 1 juli 2024 is een AMvB reële prijzen Jeugdwet van kracht geworden. De financiële gevolgen gelden bij nieuwe inkoop maar ook bij contractverlengingen. Eind 2024 start een kostprijsonderzoek, daaruit zal blijken of we hier in 2025 al wat van gaan merken of per 2026. De beschreven ontwikkelingen kennen financiële risico's en zijn derhalve in dit integrale risico Jeugd meegenomen. De Hervormingsagenda Jeugd bevat inhoudelijke maatregelen om het jeugdstelsel te verbeteren. Maar de financiële besparingsopgave kent een tempo en een omvang die financiële risico's met zich meebrengt, uiterlijk vanaf 2026. Begin 2025 wordt een advies van de deskundigencommissie verwacht voor de eerstvolgende jaren. Dit in de wetenschap dat er sinds 2015 structureel te weinig middelen voor jeugdzorg voor gemeenten beschikbaar zijn gesteld, de afgelopen jaren incidenteel gemeentelijke tekorten in de jeugdzorg zijn gecompenseerd door het Rijk en in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-IV een aanvullende besparingsopgave is opgenomen. De laatste besparingsopgave van € 511 miljoen structureel landelijk is in het onderhandelaarsakkoord van mei 2024 geschrapt maar bevat nog geen structurele financiële dekking. Bij de uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd wordt duidelijk op welke termijn en in welke mate financiële effecten (meerjarig) te verwachten zijn. Bij JeugdzorgPlus wordt de beweging naar kleinschaligheid in gang gezet. Aanbieders geven aan dat het tarief daarmee niet kostendekkend is: de kosten om groepen in de JeugdzorgPlus overeind te houden blijven grotendeels gelijk. Het etmaaltarief zal mogelijk in 2024, maar uiterlijk per 2025 op basis hiervan stijgen. Op het moment van voorbereiden van de begroting 2025 worden de gevolgen hiervan uitgewerkt, dit zal in elk geval ook in 2025 financiële gevolgen hebben. Tenslotte start de voorbereiding voor een nieuwe inkoop JeugdzorgPlus voor het Landsdeel Zuidoost per 2026. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op basis van de risico's is een inschatting gemaakt. Gelet op de trend van toenemende zorgzwaarte in de jeugdzorg en de onzekerheid op welke termijn en in welke mate de maatregelen in de Hervormingsagenda Jeugd effect gaan hebben is het percentage bepaald. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen door in te zetten op realistische maatregelen op landelijk en regionaal niveau die bijdragen aan de verdere beheersbaarheid van het jeugdstelsel. We blijven nadrukkelijk inzetten op de combinatie van sturen op de vastgestelde beleidsdoelen, die eveneens onderdeel zijn van de contracten met zorgaanbieders, contractmanagement (regionaal) en monitoring (lokaal en regionaal). De versterking van rechtstreekse verwijzers wordt voorgezet in combinatie met versterking van de toegang. Met verschillende initiatieven zoals SOJ, Kansrijke Start en Gezinscoaches voorkomen of beperken we inzet van maatwerkvoorzieningen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 2.437.500 |
8. Toename bezetting beschermd wonen
Toelichting risico: | |
Het Rijk, de VNG, zorgverzekeraars en zorgaanbieders hebben mei 2023 bestuurlijke afspraken gemaakt om de hoge instroom van mensen met ggz-problematiek in de Wlz terug te dringen. Dit vanwege de druk op de financiële houdbaarheid van de Wlz. Er zijn hiervoor maatregelen opgesteld bestaande uit 3 onderdelen, waarvan met name de maatregelen op de korte termijn impact voor gemeenten kan hebben. Onder andere het verscherpen van de toegangscriteria voor de Wlz en het verlengen van Wmo-indicaties voor beschermd wonen en (intensieve) ambulante begeleiding worden als korte termijn maatregel genoemd. We verwachten daarom dat er meer cliënten gebruik van Wmo-maatwerkvoorzieningen omdat zij nu geen toegang hebben/krijgen tot de Wlz. Doelstelling van het Rijk is 20% minder instroom. De vraag is of het Rijk een uitname uit het gemeentefonds gaat doen als zij constateert dat de instroom te hoog blijft. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 469.755 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We doen een aanname dat het hier om circa 10 plekken extra gaat ter waarde van € 65.000. In totaal gaat het om een bedrag van € 650.000. Verder doen we de aanname dat het Rijk ons kort op de integratie-uitkering BW omdat de instroom in de Wlz niet genoeg gedaald is in 2024. We doen hierbij een grove aanname dat dit € 1.000.000 is. In totaal een extra risico van € 1.650.000, beide komen ten laste van de regionale begroting. Het aandeel van Venlo betreft hierin 28,47%. Dat betekent een financiële impact van € 469.755. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We sturen middels goed ingericht account- en contractmanagement op de realisatie van het aantal bezette BW-plekken. Verder zijn we ook in gesprek met onze gecontracteerde zorgaanbieders en het Zorgkantoor (dat over de Wlz gaat) over de te verwachte ontwikkelingen zodat we zicht en grip hebben op bovenstaand risico. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 234.878 |
9. BV Campus Vastgoed
Toelichting risico: | |
A. Meerjarenbegroting BV Campus Vastgoed 2024 - 2028 | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.644.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zie hierboven | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 411.000 |
11. Juridische risico's
Toelichting risico: |
---|
In verband met lopende gerechtelijke procedures worden deze risico's hier niet nader toegelicht. |
12. Digitale toegankelijkheid
Toelichting risico: | |
Als de gemeente niet voldoet aan de wettelijke vereisten kan dit diverse gevolgen hebben. Bijvoorbeeld dat er met enkele jaren opnieuw een reparatie dient plaats te vinden op bestaande (niet-toegankelijke) documenten (extra kosten en capaciteit om nieuwe inhaalslag te maken). Het niet naleven van de wettelijke verplichtingen kan op termijn ook leiden tot hoge boetes, bestuurlijk risico voor verantwoordelijke bestuurders en aantasting imago en gemeente Venlo als digitaal inclusieve organisatie. Als websites en apps niet toegankelijk zijn, sluiten we ook mensen buiten. Inwoners kunnen vanuit Wet gelijke behandeling aanpassingen eisen voor realisatie als het aanbod niet (voldoende) toegankelijk is. Digitale toegankelijkheid is geen gunst maar een noodzaak. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
reparatie nodig als we niet voldoen aan digitale toegankelijkheid, herstel imagoschade, inhuur/capaciteit om herstelacties te organiseren en uit te voeren voor een x periode. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
Daarom moeten we als overheidsorganisatie blijven werken aan digitale toegankelijkheid. Zo maken we onze dienstverlening inclusief, bereiken we meer mensen door gelijke behandeling en verbeteren we de tevredenheid van burgers, ondernemers en medewerkers. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 187.500 |
14. Grondexploitatie - Tijdelijk beheer
Toelichting risico: | |
Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud. Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zodra het risico daadwerkelijk optreedt, zal dit leiden tot een (aanvullend) tekort in de grondexploitatie. Hiervoor zal financiële dekking moeten worden gevonden. In eerste instantie is hiervoor de Algemene Grondreserve beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
16. Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: | |
Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Deze kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 3 jaar is gebaseerd op herbouw tijd van het gebouw. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen niet het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
18. Regio Noord-Limburg
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo geeft, namens de acht Noord-Limburgse gemeenten, invulling aan het penvoerderschap met betrekking tot de invulling van de regionale investeringsagenda, waaronder het aanvragen van de provinciale bijdrage, het beschikken van bijdragen aan derden en het verantwoorden van (ontvangen) bijdragen. De maximale omvang van de investeringsmiddelen bedraagt €40 miljoen, waarvan 50% wordt opgebracht door de Provincie Limburg en 50% door de Noord-Limburgse gemeenten. Het aandeel van de gemeente Venlo in de regio bedraagt circa 36%. Het financiële risico bedraagt daarmee (maximaal) 36% van de (te verantwoorden) provinciale bijdrage, i.c. €7,2 miljoen aan een groot aantal afzonderlijke projecten. Het risico zal zich nooit over het geheel van al deze projecten voordoen en de verwachting is dat de maximale omvang van de investeringsmiddelen niet wordt gehaald (maar slechts voor 50%). Vandaar dat er gekozen is om 50% van het maximale financiële risico aan te houden, i.c. €3,6 miljoen. Daarnaast vervult de gemeente Venlo de werkgeversrol ten aanzien van het regiobureau, inclusief de vanuit de (Venlose) gemeentelijke organisatie ingezet personeel. Omdat de regio geen eigen entiteit is, worden deze activiteiten formeel door de gemeente Venlo uitgevoerd. Indien er na afronding van regiodeal en investeringsagenda geen nieuwe activiteiten en middelen worden gealloceerd bij de regio vervalt de (op basis van een taakopdracht) personele inzet. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit betreft 25% van €7,2 miljoen, zijnde het risico op het niet juist kunnen verantwoorden van de ingezette investeringsagenda-middelen, waardoor er een terugbetalingsverplichting ontstaat naar de Provincie Limburg. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente Venlo heeft een overeenkomst gesloten met de andere gemeenten in de regio waarbij gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk stellen voor ieders (relatieve) aandeel in het risico. Het opgenomen risico is het 'rest-risico'. Het regiobureau heeft de administratie ingericht op de noodzakelijke verantwoording. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 900.000 |
21. Calamiteiten groenbeheer
Toelichting risico: | |
Door invloed van klimaat en klimaatverandering kunnen zich onvoorziene situaties voordoen in het beheer van groenvoorzieningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade door storm, extra uitval van groen door droogte, ziektes en plagen en schade door invasieve soorten en/of soorten van flora en fauna die overlast geven of een bedreiging zijn voor o.a. de natuur (biodiversiteit), volksgezondheid, de economie of de veiligheid. Dit soort calamiteiten vormt vaak een risico voor de kwaliteit en de gezondheid van het groen en is daarmee een risico voor het op orde houden van de basis van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De overlast en schade zijn echter grillig en niet altijd voorspelbaar. Ervaringen uit het verleden geven daarbij niet altijd een beeld voor de toekomst. Ook kunnen er calamiteiten ontstaan die nu nog niet bekend zijn, zoals nieuwe ziektes en plagen waar nog geen plan van aanpak voor bestaat. Zo zijn momenteel Japanse duizendknopen en reuzen berenklauw twee voorbeelden van invasie en zeer ongewenste soorten die veel schade aan kunnen richten, maar ondervinden we ook steeds meer overlast van schade ontstaan door de bever. Dit vraagt om aanpak. Behalve beheersing van deze soorten is in bepaalde voorkomende situaties ook bestrijding noodzakelijk. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van de financiële impact is onder andere gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de laatste jaren met betrekking tot calamiteiten en extreem weer. Tevens is een ruwe inschatting gemaakt van nog onbekende impact van ziektes, plagen en andere bedreigingen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Belangrijk is om de impact van ziektes, plagen en invasie soorten zo goed mogelijk te blijven monitoren. Locaties die bij de gemeente bekend zijn worden hiervoor opgenomen in het groenbeheersysteem. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 300.000 |
22. BTW sport projecten
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw voor sportvoorzieningen vervalt per 31 december 2023. Het Rijk neemt in 2023 een besluit over een (eventuele) vervolgregeling. Het is nog onduidelijk hoe deze vorm gaat krijgen. Dit heeft met name invloed op de investeringen van sportfaciliteiten in de uitvoerende fase. Dit betreft vanaf de begroting 2024 en verder de volgende projecten: 1) Nieuwbouw van het zwembad de Wisselslag, 2) herontwikkeling sportkern Herungerberg, 3) sportdeel MFC Hout-Blerick en 4) vervanging sporthal Gulick. De verwachting is dat we 65% tot 100% van de btw gecompenseerd krijgen, afhankelijk van het aantal landelijke aanvragen. In dit risico gaan we uit van een compensatie van 65%. en een risico dat we 35% niet ontvangen via compensatie. Dit betekent de volgende risicobedragen per project (afgerond): 1) zwembad de Wisselslag: € 1.750.000, 2) herontwikkeling sportkern Herungerberg: € 300.000,-, 3) sportdeel MFC Hout-Blerick: € 200.000 en 4) vervanging sporthal Gulick: € 450.000,-. Het totale risicobedrag komt hiermee op € 2.700.000,- met een kans van 25% dat het zich (in een bepaalde mate) voordoet. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kredieten voor sport komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. In het risico is uitgegaan van een uitkering van 65%. Omdat op basis van eerdere ervaringen de uitkering varieert tussen 65% en 100% is er gekozen voor een kans van 25% dat het zich voordoet. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 65% van de kostprijsverhogende btw. Er is gekeken naar de aanvragen 2020, 2021 en 2022 en is er rekening gehouden dat het plafond meer overschreden zal worden door de prijsstijgingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 675.000 |
26. Uitbreiding bargeterminal
Toelichting risico: | |
De kapitaallasten worden voor een groot deel gedekt door de erfpachtinkomsten. Deze inkomsten bestaan uit een vaste component en een variabel deel (royalty’s, afhankelijk van het overslagvolume (aantal TEU) bij de terminal). Deze inkomstenstroom start nadat het terrein is overgedragen aan de exploitant. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Private partijen (faillissement): € 300.000 gebaseerd op 2 jaar erfpacht verlies | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Erfpacht overeenkomst mag eerste 10 jaar niet opgezegd worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 200.000 |
27. BTW Sport
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikkingstelling van sportaccommodaties. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met een lagere SPUK-uitkering dan aangevraagd . Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 250.000 |
28. Extra armoedebeleidslasten ten gevolge van meer aanvragen vanwege energiearmoede
Toelichting Risico: | |
De energielasten voor huishoudens zijn sinds 2021 enorm gestegen en zullen gezien de instabiele geopolitieke situatie ook in 2025 nog steeds aanzienlijk blijven dan voor 2022. De daardoor ontstane extra armoede, zal - ondanks een aantal rijksmaatregelen - naar verwachting nog steeds een risico hebben op extra vraag in het armoedebeleidsinstrumentarium . | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Betreft raming op basis van ervaringen uit 2022 in combinatie met analyse op wat in 2024 en 2025 verwacht wordt en reeds bekend is. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Scherp de ontwikkelingen in de gaten houden en vroegtijdig ondersteuning (voorkomen) faciliteren, alsmede insteken op preventie en communicatie met onder andere hulp van het instrumentarium uit het VenloFonds. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
29. Wmo maatwerk
Toelichting risico: | |
De druk op de Wmo blijft vooralsnog groot, zowel in omvang als in zwaarte van de inzet. Deze druk hangt samen met de volgende zaken: | |
Toelichting risico: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico van grote woningaanpassingen wordt ingeschat op 250.000. Dit risico komt boven de gevraagde incidentele extra bijdrage voor woonvoorzieningen, omdat het aantal grote woningaanpassingen zich lastig laat voorspellen. Het risico van de ontwikkelingen rondom trapliften wordt ingeschat op 500.000. De daadwerkelijke financiële impact laat zich moeilijk voorspellen aangezien het onderzoek nog niet is uitgevoerd en 'verhaalbaarheid' van de kosten een aandachtspunt is. De financiële impact van strengere veiligheidsnormen scootmobielstallingen wordt beperkt ingeschat. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Met maandelijkse monitoring op de diverse producten komen de risico's beter in beeld. Gestuurd wordt op de gemaakte contractafspraken. Instroom Hulp bij het Huishouden hebben we geen autonome invloed op. Met de inzet van een bewustwordingscampagne trachten we te sturen op tijdige aanpassingen van woningen, waarmee op langere termijn wordt beoogd de druk op het verstrekken van woonvoorzieningen terug te dringen. Op het langdurig thuiswonen zetten we een aantal acties uit, zoals een bewustwordingscampagne voor onze inwoners, een verhuisvoucherregeling is per 1-1-2023 ingevoerd, ondersteuning van en participatie in sociale basis van ouderen wordt aangejaagd. De inzet van buurt- en wijkbussen wordt bestendigd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 250.000 |
32. Inflatie zorgaanbieders
Toelichting risico: | |
De huidige stijgende prijzen en hoge inflatiecijfers laten ook de (zorg) aanbieders niet ongemoeid. Met name de stijging van loonkosten door nieuwe CAO afspraken in de zorg is hierbij een aandachtspunt. Alhoewel de (zorgaanbieders) conform contract zijn geïndexeerd met de OVA index, is het de vraag of dit in alle gevallen toereikend zal zijn. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op dit moment is in de MJB 2025 rekening gehouden met een OVA index van gemiddeld 4,2% voor jeugd/wmo en 6% bij BW/MO. De budgetten van de betreffende aanbieders bedragen: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Alle ontwikkelingen bij aanbieders worden nauwlettend gemonitord middels relatie/contractmanagers en waar mogelijk wordt bijgestuurd. Daarnaast wordt nadrukkelijk gewezen op de eigen verantwoordelijkheid en eventuele (landelijke) regelingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.275.000 |
33. Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: | |
In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. De laatste aanbestedingen voor de installaties zijn nog lopende. De bouwkundige werken zijn voorlopig gegund. Eind 2025 zal het nieuwe zwembad geopend worden. Tussentijds kan het huidige zwembad ongewijzigd in gebruik blijven. Ten behoeve van het project heeft een risicoanalyse plaatsgevonden. De grootste risico's vormen op dit moment de uitkomst van de aanbesteding installaties, mogelijke vertraging en daarmee indexatiekosten. Ten aanzien van de kwaliteit is de prognose van de energie kosten en de werking van de innovatieve installaties een risico. Daarvoor is een leverancier betrokken die nog niet lang bestaat. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.431.800 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Met het projectteam heeft een risicoanalyse plaatsgevonden. Hierbij zijn risico's geïnventariseerd voor de onderdelen kwaliteit, tijd, geld, organisatie en informatie en uitgewerkt in de risico matrix versie 8 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verzamelde risico's bij de risicoanalyse is per risico in beeld gebracht wat de beheersmaatregel is in versie 8 | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.357.950 |
34. Meldplicht datalekken
Toelichting risico: | |
De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt). | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gevolg van nalatige informatieveiligheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van € 200.000 is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
Er is een datalekprocedure welke in 2023 herzien is. Datalekken worden volgens deze procedure afgehandeld. Informatie hierover staat op intranet, zodat medewerkers informatie kunnen vinden over het melden van datalekken. De datalekken worden geregistreerd in het zaaksysteem, waar ook de maatregelen worden gemonitord. Daarnaast dienen medewerkers een e-learning te volgen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 50.000 |
35. Privacy
Toelichting risico: | |
Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Aanvullende regelgeving is opgenomen in onder meer de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet politiegegevens. De laatste is voor gemeentes sinds 2019 van toepassing. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt 20 miljoen euro. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is aanwezig, zoals blijkt uit het jaarverslag van de Functionaris Gegevensbescherming. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Aan de hand van de AVG/Wpg wordt gestructureerd gewerkt aan de verbetering van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
37. Informatieveiligheid
Toelichting risico: | |
Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico’s zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van “gijzelsoftware” welke computersystemen of gegevens blokkeren). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit informatieveiligheids- en privacywetgeving. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 750.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een hackers-aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. In geval van een beveiligingsincident waarbij een onbevoegde toegang tot het netwerk krijgt, dan krijgt de gemeente te maken met aansprakelijkheidskosten, hackers incidentkosten en kosten van het verlies van data. Het risico om slachtoffer te worden van een cyberincident is in vergelijking met voorgaande jaren drastisch toegenomen. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In het Plan Informatieveiligheid 2024 wordt invulling gegeven aan het uitvoeren van de maatregelen voor de BIO en NIS2. Op basis van risico-inschatting worden de meest belangrijke risico’s opgepakt. In 2024 is het nieuwe werkconcept uitgerold, waarbij de devices waarmee gewerkt wordt gemanaged kunnen worden. In 2024 dienen alle medewerkers de hernieuwde e-learnings voor iBewustzijn te volgen. Naast e-learnings verzorgen we ook kennissessies voor privacy en informatieveiligheid om de bewustwording te vergroten. De medewerker blijft namelijk de zwakste schakel in het proces, hoe goed het technisch geregeld is. Dit komt ook uit het dreigingsbeeld dat is uitgegeven door de VNG. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 187.500 |
43. Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: | |
Inmiddels is gebleken dat ten behoeve van de realisatie van de standplaatsen en de rondweg een grondsanering dient plaats te vinden. De hiermee samenhangende kosten zijn opgenomen in de investeringsplanning . Met betrekking tot de realisatie van de standplaatsen en de rondweg is het risico aanwezig dat de te ontgraven grond civieltechnisch niet geschikt is voor hergebruik en afgevoerd dient te worden (risico € 350.000). | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Geraamde afvoerkosten evt. niet herbruikbare grond | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
N.v.t. Tijdens de uitvoering wordt duidelijk of de grond civieltechnisch wel of niet geschikt is. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 175.000 |
46. Rente
Toelichting risico: | |
Voor een 10-jaarslening met gelijke aflossingen staat een indicatie van 3,27% (peildatum 26-06-2024, bron: BNG Bank). In onze begroting 2024-2027 houden wij rekening met 4,00% voor langlopende financieringen. De rente is op dit moment nog steeds volatiel. Daarom wordt rekening gehouden met een risico op een verdere stijging van rente naar 5,00%. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Een procent verhoging van de rente van 4,00% naar 5,00% zou cumulatief leiden tot €1.000.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De rente is niet beïnvloedbaar. Leningen worden pas aangetrokken op het moment dat ze echt nodig zijn op basis van concrete plannen en begrotingen. Leningen aantrekken vooruitlopend op de daadwerkelijke financieringsbehoefte en anticiperend op rentestijgingen wordt gezien als speculatie en past niet binnen het beleid. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
47. Gladheidsbestrijding
Toelichting risico: | |
In de begroting wordt rekening met een gemiddeld weertype om te berekenen wat de kosten zijn voor gladheidbestrijding. Het weer is niet te voorspellen. Zowel het aantal keren uitrukken als de intensiteit van het uitrukken heeft invloed op de kosten. De variabele kosten zijn met name zout en uren (zowel intern als extern). | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Kosten voor gladheidbestrijding zijn begroot op € 120.000. In 2011 (strenge winter) waren de uitgaven ruim een half miljoen. Derhalve is het risico ca. € 400.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 40.000 |
48. Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: | |
Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om wel alles volgens de wettelijke normen te toetsen en te controleren is 3 fte aan extra capaciteit nodig. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 30.000 |
49. Calamiteiten
Toelichting risico: | |
Het betreft calamiteiten risico's die betreffen illegale stortingen, storm en hoogwater. Het zijn externe factoren waarop geen invloed is. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het betreft een schatting op basis van voorgaande jaren | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 20.000 |
52. Flexwoningen Daelweg
Toelichting risico: | |
In de businesscase flexwoningen Daelweg is rekening gehouden met een afschrijvings- en exploitatieperiode van de woningen van 30 jaar en herplaatsing van de woningen naar een alternatieve locatie in de gemeente na 10 jaar. De ervaring met de exploitatie van flexwoningen is nog beperkt en het risico bestaat dat de woningen eerder afgewaardeerd dienen te worden. Daarnaast bestaat het risico dat er geen herplaatsingsmogelijkheden binnen de gemeente gevonden kunnen worden en de flexwoningen tegen en lager bedrag dan de dan geldende boekwaarde verkocht dienen te worden. Dit risico wordt beperkt door gebruik te maken van de herplaatsingsgarantie van het Rijk. Desondanks resteert in beide situaties naar verwachting een noodzakelijke afwaardering van circa € 5 miljoen. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De afwaardering indien de flexwoningen 5 jaar eerder afgeschreven dienen te worden dan wel de woningen na 10 jaar niet herplaatst kunnen worden en tegen een lage waarde verkocht dienen te worden. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het ministerie van BZK biedt de mogelijkheid dit risico te beperken door middel van een herplaatsingsgarantie. De garantie is enerzijds gericht op het vergroten van de kans op herplaatsing van flexwoningen door het ondersteunen van de investeerder bij het vinden van een volgende exploitatie-locatie. Anderzijds is sprake van een financiële uitkering aan de investeerder, indien de flexwoning na de eerste exploitatie-periode tegen een relatief lage waarde moet worden verkocht, omdat er geen nieuwe locatie voorhanden blijkt. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 2.500.000 |
54.Uitvoerbaarheid irt (wettelijke) ontwikkelingen Participatiewet
Toelichting risico: | |
Bijstand(suitkering) is een grondwettelijk grondrecht met de gemeente als verantwoordelijke in medebewind met de rijksoverheid. Onder invloed van verschillende maatschappelijke ontwikkelingen, staat de uitvoering van de Participatiewet onder grote politieke aandacht en grote druk. De wetgever is diffuus in het zenden van meer (regelingdrukverminderend) focus op mensen- en maatwerk, waarbij de control-kolom moeite heeft die ontwikkeling te volgen of te faciliteren. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het genoemde risicobedrag staat voor 6 FTE (schaal 9) medewerkers, geraamd tegen lasten op basis van arbeidscontract (terwijl veelal vanuit personeelsgebrek hogere inhuurvergoedingen van toepassing zijn). Op de totale formatie van de werkzaamheden en veranderingen waar de betreffende teams voor staan, komt dit overeen met een kleine, maar wel noodzakelijke, ruimte om adequaat op nieuwe ontwikkelingen en vereisten in te kunnen spelen | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Binnen de bestaande setting wordt reeds de maximale inspanning verricht om middelen en mensen optimaal in te zetten en uit te nutten, maar het kraken en piepen en dreigende afbreukrisico wordt steeds eminenter. De rek lijkt er uit, terwijl juist in het kader van zowel wettelijke verplichtingen en daarop gebaseerde kwaliteitsslagen investeringen noodzakelijk zijn. De rek voor 'meer met minder' is er uit en zowel wetgeving als maatschappelijke druk rechtvaardigen een aangepaste focus naar een op status quo of 'meer' gerichte capacitieve en kwalitatief uitvoerings- en ondersteuningsapparaat. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 375.000 |
56. Hoogwateropgaven
Toelichting risico: | |
In samenwerking met het Waterschap Limburg , ministerie van I&W en provincie Limburg realiseert de gemeente Venlo hoogwatermaatregelen binnen de gemeente Venlo. Hiervoor worden bij de begroting 2024 middelen aangevraagd om de hoogwatermaatregelen te realiseren. Het Waterschap Limburg is trekker van deze projecten. Maar risico's bij de hoogwaterprojecten worden op onderdelen door partners gedeeld (met name de meekoppelkansen voor Venlo). Dat betekent dat er ook risico's zijn voor de gemeente Venlo. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van de kredieten voor hoogwatermaatregelen binnen de gemeente Venlo bedragen op dit moment € 27 miljoen. Hierbij wordt 10% van de omvang van de kredieten als risico-reservering opgenomen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Als partner bij de hoogwaterprojecten neemt de gemeente Venlo deel aan de ambtelijke en bestuurlijke overleggen en projectvoorbereiding en -uitvoering. Zo blijven we op de hoogte van de recente ontwikkelingen en kunnen we bijsturen waar dat nodig is. Tevens worden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan tussen de partijen, waarbij afspraken gemaakt worden over o.a. dragen van risico's. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.350.000 |
57. Claim toekomstig voordeel IU-Beschermd wonen
Toelichting risico: | |
De totale omvang van de integratie-uitkering Beschermd Wonen wordt ieder jaar door het Rijk bijgesteld in de meicirculaire als gevolg van loon- en prijsindexatie, volume indexatie en additionele loon- en prijsbijstelling. In de begroting van Venlo wordt vanaf 2025, vooruitlopend op de meicirculaires, alvast een claim van € 500.000 gelegd op de extra middelen die volgen uit de IU van beschermd wonen. Gezien de huidige overschrijdingen van het aantal gecontracteerde plekken BW en de beperking van de instroom in de Wlz (zie ook risico beperking instroom Wlz) ontstaat er mogelijk een tekort, omdat er reeds een voordeel van € 500.000 is ingeboekt die niet meer kan worden ingezet voor eventuele tegenvallers. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We gaan uit van het bedrag van de volledige claim en schatten de kans op 50% in. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We monitoren samen met de MGR de ontwikkelingen binnen beschermd wonen. Op die manier hebben we snel inzichtelijk of de claim van € 500.000 een probleem gaat opleveren in de regionale samenwerking. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 250.000 |
58. Beschermd wonen
Toelichting risico: | |
Er zijn landelijk bestuurlijke afspraken gemaakt rondom het beperken van de instroom Wlz. Het Rijk wil de instroom met 20% laten dalen. Een deel van de beperking van de instroom ligt bij de gemeenten vanuit de Wmo. Indien de 20% daling niet gehaald wordt, kan het Rijk mogelijk een uitname uit het gemeentefonds doen. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 284.700 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We doen een aanname dat we vanuit het Rijk gekort worden met € 1.000.000 op regionaal niveau, dus Noord- en Midden-Limburg. Op basis van de huidige financiële afspraken waarin Venlo een aandeel heeft van 28,47% in het verdeelmodel, betekent dat voor Venlo een bedrag van € 284.700 voor 2024. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We volgen de ontwikkelingen vanuit het Rijk op de voet. Verder voeren we hierover ook regionaal het gesprek, omdat een vermindering van inkomsten direct invloed heeft op de regionale inkomsten en de hoogte van het saldo waarmee Venlo de lokale lasten van BW en MO moet financieren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 142.350 |
60. Wegvallen huidige aanbieder Inburgering
Toelichting risico: | |
De Venlose inburgeringsaanpak richt zich volledig op het bereiken van zelfredzaamheid. In dit kader is gekozen voor één aanbieder die een integraal programma aanbiedt. Om inhoudelijke redenen wordt de vergoeding per kandidaat direct bij aanvang volledig uitgekeerd. De Rijksvergoeding die wij hiervoor krijgen is verdeeld over 3 jaar. In jaar 1 betalen wij het volledige bedrag, terwijl in dat jaar slechts de eerste 70% vanuit het Rijk als vergoeding wordt verstrekt. | |
Kans | 25% |
---|---|
Impact | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
In kalenderjaar 2025 verwacht Venlo dat tussen de 100 en 150 statushouders met de inburgering starten. De vergoeding die RFT hiervoor krijgt zal tussen de 1,3 en 1,9 miljoen liggen. Onze exposure ligt tussen de 400K en de 600K | |
Beheersen | |
Beheersmaatregelen: | |
- Middels kwartaalrapportages, jaarrekening en bij de productieverantwoording monitoren we dat beschikbare middelen passend (meerjarig) worden ingezet of gereserveerd. Sinds 2024 is de financiële gezondheid van de organisatie een vast onderdeel van de kwartaalrapportages. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
61. Bordes NS station Venlo
Toelichting risico: | |
Ten behoeve van de Floriade is het bordes van het NS station Venlo door de gemeente uitgebreid en veranderd. Ook is er een beheer- en onderhoud convenant afgesloten waarin staat dat beheer en onderhoud bij de gemeente Venlo ligt. Nu blijkt dat de constructie zorgt voor een slechte staat van het bordes. Deze moet volledig worden gerenoveerd/ herbouwd. Met NS lopen gesprekken over wie verantwoordelijk is voor deze renovatie zowel financieel als op gebied van uitvoering. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De trap dient gerenoveerd te worden. Doordat er een convenant ligt is er redelijke kans dat de renovatiekosten voor de gemeente Venlo zijn. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Gesprekken voeren met de NS. Ook vind er een juridische toets plaats of de kosten daadwerkelijk bij de gemeente Venlo horen of dat de kosten voor rekening komen van de NS. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 375.000 |
62. Huur opvanglocatie Oekraïense Ontheemden
Toelichting risico: | |
De gemeente ontvangt een normbedrag van € 61 (voor 2024) per opvangplek en eventuele vergoedingen voor het transformeren van locaties via de Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraïne. De Bekostigingsregeling loopt zo lang gemeenten verantwoordelijk zijn voor opvang van Oekraïense ontheemden. Gelet op de Richtlijn Tijdelijke bescherming voor Oekraïense ontheemden geldt deze verantwoordelijkheid in ieder geval tot 4 maart 2025. Het kabinet werkt momenteel strategische beleidskeuzes uit voor het verblijf en terugkeer van vluchtelingen uit Oekraïne na 4 maart 2025. De verwachting is dat ook na deze termijn nog huisvesting van Oekraïense ontheemden nodig zal zijn. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.375.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Betreft resterende huurverplichting vanaf 4 maart 2025 t/m 31 december 2025 (excl. toekomstige indexatie). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Vanuit de bekostigingsregeling worden reserveringen gedaan voor het ontwikkelen van nieuwe opvanglocaties. Zodra het risico zich aandient, zullen er geen nieuwe opvanglocaties meer gerealiseerd worden en kunnen de middelen eventueel ingezet worden voor dit risico. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 237.500 |
63. Continuïteit zorg Mutsaersstichting
Toelichting risico: | |
In het najaar is geconstateerd dat de Mutsaersstichting in liquiditeitsproblemen verkeert. Door de jeugdautoriteit is de stichting ingedeeld in trede 3. De stichting dient een herstelplan op te stellen waaruit blijkt welke maatregelen de stichting dient te nemen om de zorgcontinuïteit te waarborgen. HIerbij zal een beroep gedaan worden op de gemeenten die diensten afnemen van de stichting. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zie bovenstaand. Mogelijke bijdrage op basis van verdeelsleutel indien herstelplan wordt vastgesteld door de deelnemende gemeenten. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verwachte bijdrage een resultaatbestemming opnemen vanuit het rekeningresultaat 2023. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.125.000 |
64. MGR Sociaal Domein Limburg Noord
Toelichting risico: | |
De risico’s die binnen de MGR op dit moment onderkend worden, naast het niet realiseren van te leveren prestaties, worden onderverdeeld in: | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Bij de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen bij gemeenten brengt de MGR dit tot uitdrukking door de financiële vertaling van risico’s door te rekenen met een factor 2,0. Het benodigd weerstandsvermogen bedraagt € 2.865.000. Voor Venlo betekent dit op basis van inwonersaantallen dat wij rekening dienen te houden met een risico van € 1.000.000, met een kans van 50%. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Accounthouderschap en deelname aan diverse werkgroepen om de risico's zo beheersbaar mogelijk te houden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
65. Doorstroomlocatie Horst aan de Maas
Toelichting risico: | |
Venlo heeft aangegeven gebruik te willen maken van 100 plaatsen in de doorstroomvoorziening. Het merendeel van deze mensen was op 4 juni al in Horst gehuisvest en moet dus uiteindelijk uiterlijk 4 juni 2025 in Venlo zijn gehuisvest. De doorstroomvoorziening in Horst is een landelijk experiment. Om de Venlose inburgeringsaanpak uit te voeren maken we meerkosten in 2025. Deze kosten maken wij niet indien de personen in Venlo zouden zijn gehuisvest. Om deze kosten te dekken krijgen wij een dagvergoeding vanuit het Rijk. En we voeren nu een begrotingsvoorstel op voor € 400.000 voor 2025. Op basis van de huidige inzichten levert dit in 2025 een tekort op van € 350.0000. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 458.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risico Maatschappelijk domein | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Om dit risico te beheersen vindt de volgende sturing plaats: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 45.800 |
66. Bijdrage Plan van aanpak RUD Limburg Noord
Toelichting risico: | |
De gemeenschappelijke regeling RUD Limburg Noord (RUD LN) is een verplichte samenwerking voor de uitvoering van basistaken. Basistaken zijn bij wet aangewezen milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het algemeen bestuur van de RUD LN heeft ingestemd met het uitvoeren van een plan van aanpak om te komen tot een robuuste omgevingsdienst. De geraamde kosten bedragen € 3,3 miljoen. De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling moeten de kosten dragen. Het Venlose aandeel daarin is met een verdeelsleutel op inwoneraantal bepaald. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 450.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De totale uitvoeringskosten zijn geraamd op € 3,3 miljoen. Het Venlose aandeel is op basis van het aantal inwoners ongeveer € 450.000. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De dekking van de kosten zal worden verankerd in de gewijzigde meerjarenbegroting van de RUD LN. Aangezien Venlo slechts één stem heeft in de besluitvorming in het algemeen bestuur én omdat er een meerderheid is voor de inhoud en uitvoering van het plan van aanpak, is het onwaarschijnlijk dat de begrotingswijziging wordt afgekeurd. Zoals gezegd zijn we op grond van de GR gehouden aan het dragen van de gezamenlijke kosten voor de RUD LN. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 337.500 |
67. Onvoorziene / vervroegde verkiezing
Toelichting risico: | |
Conform de verkiezingskalender van de Kiesraad zijn er in 2025 geen geplande verkiezingen. In het begrotingsjaar 2025 zijn er wel materiële uitgaven begroot (€ 228.000). Een aanzienlijk deel van deze kosten is variabel (vergoedingen stembureauleden, transport etc.), behoudens enkele vaste lasten voor de opslag van materieel en softwarelicenties (circa € 28.000). Met begrotingsvoorstel nr. 81599 worden de begrote uitgaven met € 200.000 naar beneden bijgesteld. Het risico van een onvoorziene / vervroegde verkiezing zonder een aanvullende uitkering via het gemeentefonds wordt opgevoerd in de risicoparagraaf. In dat geval zullen er immers meer uitgaven zijn dan begroot. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Indien er in 2025 vervroegde / onvoorziene verkiezingen moeten worden georganiseerd brengt dit €200.000 euro aan kosten met zich mee voor o.a. de vergoedingen voor stembureauleden, het transport en het inrichten van de stemlocaties. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
68. Energiekosten i.c.m. vastgoed
Toelichting risico: | |
Het energieverbruik van alle gemeentelijke locaties alsmede het doorbelasten van energiekosten aan derden is nog steeds niet onder controle. Na de verplichte overstap vanuit Gazprom, zijn er nog steeds onduidelijkheden omtrent de afrekeningen energiekosten 2022. Tevens zijn de energietarieven voor 2025 en verder nog niet bekend/vastgezet en is de volledigheid omtrent de door te belasten energiekosten naar externen nog niet geborgd. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 825.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De financiële impact is moeilijk in te schatten, maar is berekend op 25% van de totale begrote energiekosten 2025 (excl. btw). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De energiekosten zijn moeilijk (niet) beïnvloedbaar. De energietarieven zijn nog niet vastgezet voor 2025 en verder. Daarnaast moeten de verbruiksgegevens van apparatuur op de betreffende locaties worden geanalyseerd, om inzicht in verbruiken te geven om hierop te kunnen gaan sturen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 412.500 |
69. GGD
Toelichting risico: | |
Er is door de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) geconstateerd dat de GGD onvoldoende in staat is haar wettelijke taken in de volle breedte uit te voeren. In de BC GGD van maart 2024 is de opdracht verstrekt om dit te onderbouwen en om oplossingsrichtingen uit te werken voor het versterken van de GGD. De GGD zit zowel kwantitatief als kwalitatief aan de ondergrens voor de uitvoering van de wettelijke taken en is nauwelijks in staat om nieuwe ontwikkelingen en richtlijnen adequaat te plannen en implementeren. Na jarenlang uiterst krap begroten, is een situatie ontstaan die niet langer kan worden verantwoord rond de uitvoering van de wettelijke taken. De GGD gebruikt benchmarkvergelijkingen met andere GGD-en, die dezelfde wettelijke taken uit te voeren, om de signalen te verklaren. De vergelijking laat zien dat de GGD Limburg-Noord veel lager is gebudgetteerd. De inwonersbijdrage in onze regio ligt €7.65 lager dan gemiddeld bij vergelijkbare GGD-en. De GGD acht het nodig om een (structurele) inhaalslag te maken. Daarbij gaat de GGD bij haar redenatie uit van het bedrag dat ze minder ontvangen dan gemiddeld aan inwonerbijdrage. Voor 2025 vraagt de GGD een extra bijdrage van € 2.268.000,- om deze inhaalslag te maken. Voor 2026 en verder stijgt dit nog door naar een extra bijdrage van € 4.535.000,-. De bijdrage van de GGD wordt bekostigd door de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Aangezien definitieve besluitvorming hierover nog volgt, wordt dit als risico opgenomen in de begroting. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 478.992 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De GGD heeft een doorrekening gemaakt wat de aanvullende benodigde financiering vanuit gemeenten moet zijn om de extra capaciteitsvraag in te vullen. In deze berekening gaat de GGD uit van een totaalbedrag van € 2.268.000,- in 2025. De gemeentelijke bijdrage voor dit bedrag is verrekend naar rato van inwonersaantallen. Hiermee komt het deel voor de gemeente Venlo neer op € 478.992,- extra bovenop de huidige begroting voor de GGD. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Gemeenten gaan met GGD in gesprek en vragen om nader onderzoek om deze extra capaciteit toe te lichten en de daadwerkelijk noodzaak te tonen. Gemeenten zetten erop in om deze capaciteit te beheersen en naar beneden bij te stellen door te kijken welke taken efficiënter kunnen worden opgepakt. Ook wordt een organisatorisch verbeterplan gevraagd zodat we dit risico zoveel als mogelijk kunnen beheersen | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 359.244 |
70. Onttrekking reserve Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)
Toelichting risico: | |
De reserve Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) is bij de aankoop door de gemeente van de aandelen WAA Groep NV ingesteld als risico- en buffervoorziening voor eventueel uitblijvende synergievoordelen uit de samenwerking tussen NV en team Werk van de gemeente. De reserve is ingesteld tot 2027 vanuit het ingroeipad van 4 jaar dat op dit samenwerkings-ingroeipad als realistisch werd voorzien. Aanname was indertijd dat WAA Groep NV bij een afnemend aantal Wsw-dienstverbanden en nog niet geoptimaliseerde inzet van de WAA voor de re-integratie van mensen met een ParticipatieWet-uitkering, schaalnadelen zou lijden. De extra kosten om de infrastructuur voor Wsw tegen minimaal benodigde kwaliteit in de lucht te houden, zouden bij ingroeiende samenwerking met gemeente tijdelijk afgedekt kunnen worden uit deze reserve. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Omvang valt niet specifiek te kwantificeren, risicomelding is primair bedoeld om te signaleren dat de onttrekking een paar jaar na het instellen van deze doelgebonden reserve weliswaar goed onderbouwd is, maar desalniettemin zekerheidshalve toch behoefte oplevert om gesignaleerd te houden | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
71. Uitvoering taken Wet Bodembescherming
Toelichting risico: | |
De komende jaren zullen, door het rijk aangestuurd, in het teken staan van de aanpak van met name Zeer Zorgwekkende Stoffen (in bodem en water) zoals PFAS. De bevoegd gezagen hebben als taak hier onderzoeken naar te doen en maatregelen te nemen of op te leggen. De kosten van onderzoek zijn redelijk beheersbaar, de kosten van mitigerende maatregelen (zoals het uitvoeren van saneringen en extra toezicht) zijn dat echter niet. Tot nu toe is nog weinig ervaring opgedaan met PFAS saneringen, maar duidelijk is dat deze saneringen hoge kosten met zich meebrengen. In de reserve bodemkwaliteit zijn nog beperkt middelen beschikbaar om de noodzakelijke onderzoeken te kunnen doen, maar deze middelen zijn zeker niet toereikend wanneer grote onderzoeken en saneringen uitgevoerd moeten worden. We proberen in dat geval eerst aanspraak te doen op mogelijke aanvullende financiering vanuit het rijk. Daarnaast zijn de kosten, waar het gemeentelijk eigendom betreft of de veroorzaker van de verontreiniging niet in beeld is, voor rekening van de gemeente. In die gevallen waarin gemeentelijke financiële middelen nodig zijn, wordt een beroep gedaan op de algemene reserve. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 4.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Ervaringsgegevens met saneringskosten zijn er nog beperkt. De kosten zullen sterk afhangen van de mate van verontreiniging (b.v. of de verontreiniging ook het grondwater heeft bereikt). Bij ernstige verontreinigingen zal het om miljoenen gaan. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Het zijn historische verontreinigingen waarop de komende jaren strengere normen van toepassing zijn. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.000.000 |