Inleiding
Hier treft u de openbaarheidsparagraaf aan, voorgeschreven door de Wet open overheid (Woo) die op 1 mei 2022 in werking is getreden en de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. In artikel 3.5 (Openbaarheidsparagraaf) van de Woo wordt voorgeschreven dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.
De Woo regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. De wet wil overheden transparanter maken door overheidsinformatie beter vindbaar en digitaal toegankelijker te maken, en daarmee vertrouwen van onze inwoners in de overheid te vergroten.
De drie pijlers waarop de Woo rust zijn: passieve openbaarmaking (voorheen het Wob-verzoek), de actieve openbaarmaking en het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Passieve openbaarmaking (Woo-verzoek)
De Woo-contactpersoon is aangewezen en in 2023 verder beschikbaar gemaakt om vragen van inwoners te beantwoorden. Daarnaast kan eenieder een Woo-verzoek elektronisch indienen via een formulier op onze website. Voor een zorgvuldige en tijdige afhandeling van deze verzoeken is het van belang dat de informatiehuishouding en bijbehorende werkprocessen op orde zijn, hier blijven we verder op inzetten en in 2024 zijn we ook aanvullend de WOO-verzoeken actief openbaar gaan maken. De organisatie wordt veelvuldig, al dan niet digitaal, gevonden door onze inwoners en bedrijven als het gaat om de Woo. De afhandeling van deze verzoeken en de beantwoording van vragen loopt over het algemeen goed.
Actieve openbaarmaking
De Wet open overheid verplicht ons om op termijn een aantal categorieën informatie actief openbaar te maken. Daarnaast bevat de wet een inspanningsverplichting die vereist om waar dat kan, documenten actief openbaar te maken. De informatiecategorieën zijn over vier tranches verdeeld. Voor de informatiecategorieën in de eerste tranche is de verplichting op 1 november 2024 ingegaan. Openbaarmaking van de informatiecategorieën in de tweede tot en met vierde tranche wordt vanaf 2025 en later verplicht gesteld. Onderdeel van deze verplichting is zorgen dat deze categorieën tijdig zijn aangesloten op de Woo-index. Deze is in de plaats gekomen van PLOOI.
Voor de informatiecategorieën waarvoor actieve openbaarmaking een nieuwe verplichting betreft, is een nieuw publicatiekanaal ingericht. Voor de ondersteuning van actieve openbaarmaking is in 2023 anonimiseringssoftware geïmplementeerd. Deze hebben wij sindsdien doorontwikkeld en dat doen we nog steeds. Hiermee kunnen wij met behulp van kunstmatige intelligentie documenten doelmatig en doeltreffend anonimiseren.
Informatiehuishouding
We hebben in de afgelopen jaren significante stappen gezet om te komen tot een goed beheer en gebruik van informatie. In 2023 - 2024 zijn onder andere de volgende projecten afgerond of opgestart:
- De aanbesteding voor een centrale archiefmodule is afgerond. De implementatie loopt en zal nog in 2024 in gebruik worden genomen voor de documenten uit iBurgerzaken. Met de inrichting van dit nieuwe systeem is rekening gehouden met de eisen die er vanuit de archiefwet worden gesteld met betrekking tot bewaartermijnen en vernietigingen.
- De werkprocessen in het sociaal domein zijn in kaart gebracht en voorbereid op aansluiting aan bovengenoemde archiefmodule. In 2025 wordt een koppeling gerealiseerd, zodat we ook hier kunnen voldoen aan de eisen die vanuit de archiefwet en privacywetgeving worden gesteld.
- De milieuvergunningendossiers zijn gedigitaliseerd en opgenomen in het e-Depot (elektronisch archief). De dossiers zijn voor de vakafdeling nu digitaal raadpleegbaar.