Uitbreidings- (U) en Vervangingsinvesteringen (V) | ||||||
Naam | U/V | Budget | Voorportaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Vervangen Voertuigen | V | 802 | 705 | 803 | 674 | |
Basis op orde houden groen bomen | V | 716 | 716 | 466 | 466 | |
Basis op orde houden groen beplantingen | V | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 | |
Verkeersregelinstallaties | V | 545 | 550 | 490 | ||
Vervangen Civiele objecten | V | 638 | 221 | 221 | 638 | |
Vervangen Openbare verlichting | V | 866 | 866 | 866 | 866 | |
Verkeerssituatie Vrijenbroek | U | 300 | ||||
Woningbouwontwikkeling Boschkamp Tegelen | U | 355 | ||||
Ondergrondse afvalcontainers | V | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Toiletvoorziening | U | 294 | ||||
Onverharde wegen in eigen beheer | U | 300 | ||||
Restauratie en herstel historische objecten | V | 1.550 | ||||
Maasopgaven: Laerbroeck | U | 2.500 | ||||
Vervangen electriciteitskasten Nolensplein | V | 200 | ||||
Ombouwen rotonde Burg. Gommansstr-Kazernestr naar VRI | U | 700 | ||||
Verplaatsing Jachthaven | U | 17.000 | ||||
Maasopgaven: Maaskade/'t Bat | U | -2.074 | ||||
Afval in eigen beheer | U | 2.200 | ||||
Totaal Programmalijn Omgeving | -2.074 | 8.920 | 7.322 | 24.205 | 4.503 |
Vervangen voertuigen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
802 | 705 | 803 | 674 |
We vervangen voertuigen in 2025 en verder, volgens het meerjarenplan. Reguliere vervanging van voertuigen is nodig voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. In 2021 heeft het college een meerjarenplan voertuigen vastgesteld. Hoewel we uit zijn gegaan van zoveel mogelijk elektrisch waren twee jaar geleden veel voertuigen nog niet elektrisch te bestellen. Die voertuigen zijn dan ook niet als raming elektrisch opgevoerd. Inmiddels zijn een aantal type voertuigen wel elektrisch te bestellen. Om elektrische voertuigen te bestellen, hebben we vanaf 2024 € 200.000, ten opzichte van het voorportaal van de programmabegroting 2023-2026, extra budget nodig. Het alternatief is minder voertuigen te bestellen met als gevolg een minder operationele dienst (achteruitgang van de serviceverlening) of voertuigen niet elektrisch bestellen. Dat laatste lukt ook bijna niet, aangezien dergelijke voertuigen nog bijna alleen tweedehands te verkrijgen zijn.
Basis op orde houden groen bomen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
716 | 716 | 466 | 466 |
Bomen vormen een belangrijke groene massa binnen onze stedelijke omgeving. We streven naar behoud en ontwikkelingen. Investeren in de juiste boom op de juiste plaats is daarbij belangrijk. Helaas heeft een boom – zeker in het stedelijk gebied – geen oneindig leven. Vervangen van dode bomen of van bomen die onbeheersbaar zijn geworden is nodig. Ook zetten we steeds meer in op het verbeteren van bestaande groeiplaatsen om de levensduur van bomen te verlengen en benutten we steeds vaker kansen om extra bomen aan te planten. Hiervoor zijn structurele investeringen noodzakelijk. In het beheerplan Groen en Water zijn deze kosten bepaald op basis van het actueel areaal.
In het nieuwe bomenbestek 2023 staan in concept maatregelen (besteksposten) die de nieuwe aanplant van bomen vanaf 2023 structureel mogelijk maken. Op basis van de prioritering uit de data van onder andere de inspecties volgen dan de daadwerkelijke locaties en hoeveelheden die in dat jaar worden aangepakt.
Bomen zijn van steeds meer waarde voor onze leefomgeving. In de Integrale Visie Openbare Ruimte, de Agenda Groen & Water en het Actieplan Venlo Klimaatbestendig spreken we ons hier nadrukkelijk over uit. Als we niet investeren in een goed en vitaal bomenbestand in onze stedelijke omgeving heeft dit een groot negatief effect op het leefbaar en gezond houden van onze stad en haar inwoners.
Basis op orde houden groen beplantingen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 |
Het investeren in beplantingen is noodzakelijk om deze ook in de toekomst functioneel te houden. Er zijn structurele middelen nodig voor het periodiek vervangen van beplanting in verband met het toekomstbestendig herinrichten van plantvakken die kaal, dood of niet goed meer te beheren zijn. Daarnaast is het omvormen van onnodige verharding naar groenvoorzieningen een kans om onze omgeving nog klimaatbestendiger te maken. Een openbare ruimte die bijdraagt aan het verminderen van wateroverlast, de biodiversiteit verhoogt en hittestress terugdringt.
In het beheerplan Groen en Water 2021 staan de kosten voor jaarlijkse vervangingen, (gebiedsgerichte) omvormingen en nieuwe aanleg op basis van de kwaliteit van onze groenvoorzieningen.
In het nieuw Integraal Onderhoudsbestek 2023 staan maatregelen (besteksposten) die de nieuwe aanplant van beplanting vanaf 2023 structureel mogelijk maken. Op basis van de prioritering uit de data van onder andere de kwaliteitsschouw volgen dan de daadwerkelijke locaties en hoeveelheden die in dat jaar worden aangepakt. Dit wordt in een deelopdracht aan de aannemer opgedragen.
In de ambities die we hebben voor een toekomstbestendige openbare ruimte, die een prettige en gezonde leefomgeving vormt voor onze inwoners, hechten we steeds meer waarde aan onze groenvoorzieningen. In de Integrale Visie Openbare Ruimte, de Agenda Groen & Water en het Actieplan Venlo Klimaatbestendig spreken we ons hier nadrukkelijk over uit. Deze investeringen zijn noodzakelijk om het groen weer naar behoren te laten functioneren, minder kwetsbaar te maken en voor de toekomst duurzaam te kunnen behouden.
Vervangen verkeersregelinstallaties
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
545 | 550 | 490 |
Om de verkeersveiligheid en doorstroming in Venlo te kunnen garanderen moeten de verkeerslichten vervangen worden bij het einde van de levensduur. Hiervoor is een vervangingscyclus opgesteld en wordt jaarlijks een budget aangevraagd. Bij vervangingen kijken we ook of het mogelijk is om beleidsdoelstellingen zoals verkeersveiligheid, fiets en parkeren kunnen realiseren.
Vervangingsinvestering Civiele objecten
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
638 | 221 | 221 | 638 |
Conform raadsbesluit d.d. 29 juni 2022 is het ‘Meerjarenplan Onderhoud Civiele Objecten 2023-2032’ vastgesteld.
Civiele objecten maken onderdeel uit van de openbare ruimte en zijn overal in de woonomgeving aanwezig. Onder ‘civiele objecten’ vallen civieltechnische bouwwerken zoals bruggen, viaducten, sluizen, tunnels, duikers, trappen, steigers, kademuren en damwanden, etc. Dit meerjarenplan onderhoud civiele objecten is opgesteld om te voorkomen dat civiele objecten buiten gebruik moeten worden gesteld of zelfs bezwijken met hoge (onverwachte) herstelkosten tot gevolg. Dit plan geeft inzicht in het aantal civiele objecten, het voorgestelde kwaliteitsniveau en de middelen die verbonden zijn aan het beheren en onderhouden van deze objecten in het kwaliteitsniveau. Het beheer en onderhoud van civiele objecten kan hierdoor op een efficiënte en verantwoorde wijze uit worden gevoerd.
Voorwaarde om dit meerjarenplan uit te kunnen voeren is dat bij de integrale afweging van de meerjarenbegroting het vervangingsplan wordt opgenomen. Zo reserveren we tijdig geld voor de vervangingsinvesteringen, zodat het huidige kwaliteitsniveau voor de civiele objecten behouden kan blijven.
Vervangen armaturen openbare verlichting
Vervangen masten openbare verlichting
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
866 | 866 | 866 | 866 |
Voor Openbare Verlichting onderhouden we lichtmasten en verlichtingsarmaturen. De lichtmasten en verlichtingsarmaturen hebben een technische levensduur van respectievelijk 46 en 23 jaar. Omdat alle meeste masten en armaturen (geplaatst voor 2013) niet opgenomen zijn in de lijst van activa, is er geen sprake van vrijval van kapitaallasten. We willen voor openbare verlichting structureel elk jaar ongeveer 2% van alle lichtmasten en 4% van de verlichtingsarmaturen vervangen. Dit komt overeen met hun technische levensduur. Het gaat dus om vervangingsinvesteringen. Dat kost structureel € 845.000 per jaar.
Verkeerssituatie Vrijenbroek
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
300 |
Door de samenvoeging van diverse verenigingen op één sportlocatie zijn verkeersveiligheidsrisico’s ontstaan rondom sportpark Vrijenbroek. Daarnaast is de Natteweg inclusief kruising Natteweg-Wittendijkweg in de risicoanalyse opgenomen met prioriteit ‘middel’. Er heeft onderzoek plaatsgevonden naar de verkeersveiligheid. Het advies uit het onderzoek is om twee wegen af te sluiten en om verkeersmaatregelen te nemen op de kruising Witte Natteweg-Wittendijkweg. De kosten van deze maatregelen zijn geraamd op € 300.000. De voorgestelde maatregelen passen binnen het totale plan van het Middengebied.
Woningbouwontwikkeling Boschkamp Tegelen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
355 |
Woningbouwcorporatie Antares heeft het initiatief genomen voor de transformatie en herontwikkeling van het voormalige bedrijventerrein aan de Venloseweg-Hoogstraat-Veldstraat te Tegelen (Boschkamp). De herontwikkeling gaat om de realisatie van 103 woningen. Om de wijk Boschkamp en de achterliggende wijk Maasveld te ontsluiten realiseert de gemeente Venlo een reconstructie van het kruispunt op de Venloseweg (met een verkeersregel installatie - VRI) en een aanpassing van de Beekpunge onder andere door de huidige voetgangersbrug te vervangen door een verkeersbrug.
Vervangen ondergrondse afvalcontainers
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
700 | 700 | 700 | 700 |
Het gaat om investeringen voor het behoud van de infrastructuur van de ondergrondse containers die nodig zijn voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Het borgen van een efficiënte, duurzame en functionele inzameling van afval is een primaire taak van de gemeente.
Door verouderde ondergrondse containers is het noodzakelijk om een vernieuwingsslag in Venlo en buurtdorpen aan het ondergrondse containerareaal door te voeren:
- Zodat Gemeente Venlo de basis weer op orde heeft
- Zodat de huidige en toekomstige onderhoudskosten gedrukt worden
- Zodat (potentiële) onveilige situaties worden verholpen
- Zodat de leefbaarheid in buurten rondom ondergrondse containers verbetert
Om een goedwerkend afvalinzamelsysteem te behouden moet de basis op orde zijn. De afvalinzameling moet veilig, herkenbaar, prettig in gebruik zijn en tijdig geleegd. Met dit vervangingsplan zorgen wij ervoor dat het areaal in de Gemeente Venlo stap voor stap weer aan alle hierboven vernoemde eisen voldoet.
In 5 jaar vervangen we 647 ondergrondse containers, waarvan de levensduur kritiek is. Het gaat daarbij om verschillende typen en uitvoeringen van containers. De grootse aantallen zijn containers voor de inzameling van restafval en PMD uit woongebouwen.
We proberen het aantal containers dat niet te gebruiken of te ledigen is tot een minimum te beperken. De onderhoudskosten nemen toe en er is onvoldoende dekking voor. Inwoners die hun afval niet gemakkelijk kwijtraken in de containers, dumpen afval naast de containers of elders. Een vervuilde leefomgeving leidt tot meer verloedering en verslechtert de leefbaarheid.
Toiletvoorziening fietsenstalling Venlo
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
294 |
Met de beoogde realisatie van een fietsenstalling kunnen we in het pand extra services aanbieden. Een openbaar toilet voor bezoekers van de binnenstad heeft daarbij prioriteit. Het uitbreiden van het aantal openbare toiletten in de binnenstad is al langer een verblijfswens. Feitelijk is sprake van twee aparte diensten, de fietsenstalling en openbare toilet faciliteiten. Om deze services zuiver gescheiden te houden, worden ze in financiële termen gescheiden. Om verschillende redenen heeft het beheer van de toilet faciliteit door ons als gemeente niet de voorkeur. De beheerders van de stalling krijgen bijvoorbeeld een omvangrijke extra taak, waarvoor zij niet zijn uitgerust. Bovendien nemen de kosten in het beheer fors toe als extra personeel nodig is. Daarnaast leidt het mengen van stalling en toilet binnen dezelfde ruimte tot operationele uitdagingen. Verschillende bezoekers maken gebruik van dezelfde in- en uitgang. Dat is niet wenselijk.
Daarom scheiden we de fietsenstalling en het toilet binnen het pand door een zelfstandige entree aan te brengen voor beide functies. In het pand wordt een specifieke ruimte gecreëerd voor de toilet faciliteit die niet rechtstreeks toegankelijk is via de stalling. De exploitatie van de toiletvoorziening is voorzien door een externe partij, met een betaling voor gebruik van het toilet. Toegang wordt geregeld via een automatisch systeem met betaalmogelijkheid. Door deze oplossing zijn er voor de gemeente geen beheerskosten. Wel draagt de gemeente de investeringen aan het pand zodat de toiletten gebruiksklaar zijn. De geschetste oplossing maakt het ook mogelijk om de businesscase voor de fietsenstalling en de toiletruimte te scheiden en apart ter besluitvorming aan te bieden.
Onverharde wegen in eigen beheer
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
300 |
Herschikking van middelen. Het voorstel is om de uitvoering en het regie onderhoud onverharde wegen onder te brengen bij Team Buitendienst. Deze werkzaamheden worden nu uitbesteed onder verantwoording van Team Realisatie en Beheer openbare ruimte. De laatste jaren is geconstateerd dat de kwaliteit van de onverharde wegen gedurende een deel van het jaar onvoldoende is. Buurgemeenten hebben dat opgelost door te kiezen voor uitvoering in eigen beheer. Daardoor is de kwaliteit van de onverharde wegen tegen gelijke kosten een groot deel van het jaar (veel) beter dan bij een overeenkomst met een externe partij. Een groot voordeel is van uitvoering in eigen beheer is dat we veel beter in staat zijn om in te spelen op meldingen van burgers en bedrijven en op de lokale situatie. Om deze werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren zijn investeringen in werkmaterieel en personeelsuitbreiding (1 FTE) nodig. De dekking hiervoor komt vanuit Team Realisatie en Beheer openbare ruimte.
Restauratie en herstel historische objecten
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1.550 |
De staat van onderhoud van een aantal historische objecten in de openbare ruimte is slecht. De actuele bouwkundige toestand van monumentale objecten in gemeentelijk bezit wordt momenteel in kaart gebracht, met daaraan gekoppeld een actieplan. Er is op dit moment sprake van twee acute gevallen waar maatregelen niet langer kunnen wachten omdat de veiligheid in het geding is.
In 2025 wordt restauratie en herstel van de historische kerkhofmuur in het Beatrixpark in Venlo-Zuid en het herstel van de rijksmonumentale molenvijver met historisch sluiswerk nabij de Holtmühle in Tegelen opgepakt. Voor beide projecten zijn in 2024 omwille van de veiligheid noodmaatregelen genomen. Cofinanciering van Rijk en provincie wordt momenteel onderzocht.
Wat gaat het kosten?
- € 700.000 voor restauratie en herstel van de historische begraafplaatsmuur in het Beatrixpark
- € 850.000 voor restauratie en herstel van de rijksbeschermde molenvijver met sluiswerk van de Holtmühle
Beide ensembles zijn gemeentelijk eigendom en moeten we onderhouden. Ook is sprake van een instandhoudingsplicht. In de reguliere onderhoudsbudgetten zijn geen voorzieningen opgenomen voor groot onderhoud of restauratie voor beide monumentale ensembles. Voor de rijksbeschermde onderdelen kan subsidie bij Rijk en/of provincie worden aangevraagd. Voor beide ensembles stelden gespecialiseerde bouwkundige adviseurs begrotingen op.
Niets doen betekent verregaand ernstig verval, het voortbestaan van een onveilige situatie met de nodige risico’s en uiteindelijk definitief verlies van erfgoedwaarden.
Maasopgaven: Laerbroeck
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2.500 |
De € 2.500.000 is een investering die bijdraagt aan de hoogwaterveiligheid van Venlo in het gebied Baarlo - Hout-Blerick. Met deze investering en bijdragen van de projectpartners van dit Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt de herinrichting van de buitendijkse (natuurontwikkeling “middengebied”) en binnendijkse planonderdelen (woningbouwlocaties) mede mogelijk gemaakt. Kader voor deze inrichting vormt de gebiedsvisie Laerbroeck. De bijdrage is onderdeel van de Bestuursovereenkomst die is gesloten tussen de projectpartners. Zonder deze bijdrage ontstaat een risico voor de realisatie van de benodigde hoogwaterbeschermingsmaatregelen ter plaatse.
Vervangen electriciteitskasten Nolensplein
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
200 |
Vervanging 25 jaar oude electriciteitskasten Nolensplein voor markt en andere evenementen. De huidige kasten hebben regelmatig storing. Ook willen we rekening houden met Zero emissie waarbij deze voorzieningen ook als oplaadpunt kunnen dienen tijdens niet marktdagen.
Ombouwen rotonde Burg. Gommansstraat - Kazernestraat naar VRI
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
700 |
De rotonde, die de Burgemeester Gommansstraat verbindt met de Kazernestraat en 2e Graaf van Loonstraat, staat in de risicoanalyse verkeersveiligheid als ‘hoog’ geprioriteerd. Er gebeurt de laatste jaren gemiddeld elke 6 maanden een zwaar ongeval. Voorstel is om de rotonde om te bouwen naar een veiligere kruissingsmogelijkheid (mogelijk een Verkeersregelinstallatie). Op dit moment worden de verschillende mogelijkheden hiertoe onderzocht. De kans op een ongeval op de rotonde blijkt groot, gezien de feitelijke ongevalscijfers van de afgelopen jaren. Het onderzoek gebeurt mede in het kader van verkeersstructuur kazerneterrein. Echter het maakt geen expliciet onderdeel uit van de planontwikkeling. Vanaf 2026 staat Burg. Gommansstraat op nominatie voor vervanging. Het VRI-vervangingsproject ondervindt ernstige vertraging door technische problemen. Wanneer de problemen zijn opgelost vindt opnieuw prioritering plaats.
Verplaatsen jachthaven
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
17.000 |
Om de doorontwikkeling van de industriehaven van de gemeente Venlo mogelijk te maken is verplaatsing van de jachthaven noodzakelijk. In november 2022 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen om te starten met het project Vierwaarden. Dit project richt zich op hoogwaterbeschermingsmaatregelen. In dit project wordt de verplaatsing van de jachthaven opgenomen. Hierbij wordt de jachthaven verplaats vanuit de industriehaven naar de Océ-Weerd en kunnen we meeliften met de graafwerkzaamheden die uitgevoerd worden voor de hoogwatermaatregelen. We starten met de verkenningsfase van het project. Het project Vierwaarden is een samenwerking tussen de gemeente Venlo, de gemeente Horst aan de Maas, provincie Limburg en het waterschap Limburg.
In de begroting 2023 is een investeringsbudget van € 450.000 beschikbaar gesteld voor de verplaatsing van de jachthaven. Met deze middelen kan een eerste bijdrage geleverd worden voor de verkenningsfase. Het Waterschap Limburg heeft aangegeven dat de totale kosten van de verkenningsfase € 2,1 miljoen bedragen. Voor de volledige realisatie van een nieuwe jachthaven is een bedrag geraamd van € 19,1 miljoen. De kosten voor de verplaatsing van de jachthaven komen volledig voor rekening van de gemeente Venlo. De aanpassingen op het gebied van hoogwatermaatregelen worden uitgevoerd en gefinancierd vanuit het Waterschap Limburg.
Maasopgaven: Maaskade/'t Bat
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-2.074 |
Dit is geen investering dus het gevoteerde investeringsbudget van € 2,1 miljoen kan vrijvallen. Voor de voorfinanciering van de waterkering is nu een budget in de exploitatie opgenomen.
Afval in eigen beheer
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2.200 |
Op 1 januari 2026 loopt het afvalcontract met de huidige inzamelaar af. Om voor te breiden op de afvalinzameling vanaf 2026 wordt een kwartiermaker ingesteld om te onderzoeken hoe de inzameling per 2026 eruit moet zien.
Voor de aanschaf van afvalwagens voor het ophalen van afval is op basis van de huidige inschatting een investeringsbudget nodig van € 900.000. Voor de aanpassing van infrastructuur en vastgoed is naar verwachting een investeringsbudget nodig van € 1.300.000.