Public Affairs
Op basis van de Venlose lobbyagenda en voorzien van de nodige kennis en vaardigheden, die voortkomt uit training, bewustwording en de inzet van politieke monitoring, gaan we bestuurlijk en ambtelijk verder aan de slag met de professionalisering van de lobby. We hebben daarvoor actuele lobbyfiches gemaakt. Hiermee gaan we lobby acties uitvoeren, telkens aangepast aan nieuwe ontwikkelingen extern en intern. In 2025 investeren we ook verder in verdieping van de kennis over Public Affairs en de werking van de nieuw gecreëerde coördinatiestructuren door trainingen, workshops en werkbezoeken. De professionalisering van de Venlose Public Affairs zin we in samenhang met de uitrol van de citybranding strategie, de professionalisering van representatie en de Limburgse lobbyagenda.
Op het vlak van Derde Geldstromen bestendigen we de professionaliseringslag die in 2023 is ingezet.
We gaat met behulp van gerichte trainingen het subsidieverwervingsvermogen van de organisatie vergroten. Daarnaast verbeteren we onze informatiepositie door te voorzien in een bredere toegang van informatieproducten en actieve communicatie over subsidiekansen binnen nieuwe coördinatiestructuren.
Citybranding Venlo
Vanaf 2025 starten we met de uitrol van de merkstrategie en marketingcommunicatie met betrokkenheid van diverse partners. Voor het doorvoeren van een brand en de positionering ervan is – volgens ervaringen andere gemeenten - 8-10 jaar benodigd. In de borging van citybranding heeft de gemeente de regierol en het merkeigenaarschap. In 2025 werken we de benodigde organisatie-inzet verder uit en consolideren we deze. Een kwartiermaker geeft in 2025 de gemeentelijke regierol en het merkeigenaarschap vorm. Dat doet hij ook voor de harmonisatie van bestaande inspanningen op toerisme, public affairs en communicatie. Daarnaast gaan we vanaf 2025 en de volgende jaren aan de slag met een meerjarig uitvoeringsprogramma:
- Een sterk inhoudelijk programma gericht op de inwoners: de gemeenschap Venlo ontmoet Venlo in al haar facetten.
- Merk- en marketingactiviteiten, zoals beeld, productontwikkeling en zichtbaarheid in de stad.
- Een actief “on brand” evenementen/projecten programma dat het merk versterkt.
- Een citymarketing programma voor bedrijven, wonen en brede vrijetijdsmarkt.