Sterke lobby/ belangenbehartiging
Public affairs of belangenbehartiging gebeurt op verschillende niveaus: provinciaal, nationaal, Europees en in Nordrhein-Westfalen, in afstemming met veel verschillende partners. De public affairs- en lobbyactiviteiten richten zich op de onderwerpen die aansluiten bij de Venlose ambities, die kansrijk zijn en waarvoor we coalities kunnen aangaan met andere overheden. Deze thema’s zijn vastgelegd in de Venlose lobbyagenda. Hiermee is focus aangebracht. Venlo blijft in het kader van de Limburgse lobbyagenda ook samenwerken met Limburgse partners aan actuele thema’s, zoals hoogwaterveiligheid, kennisinfrastructuur en het belang van internationale studenten voor onze regio, een circulaire economie, majeure infrastructuur en grensoverschrijdende samenwerking. De lobbyagenda’s ontwikkelen zich telkens op basis van de actualiteit en de Venlose prioriteiten.
Verwerving derde geldstromen
De verwerving van subsidies van Europese, nationale en provinciale overheden blijft in 2025 belangrijk. We werpen een bredere blik op de mogelijkheden over de verschillende beleidsterreinen heen en koppelen onze projecten met de voorwaarden van externe subsidieprogramma’s. De nadrukkelijke koppeling met onze Public Affairs-inzet moet ertoe leiden dat we steeds beter in staat raken beleidsbeïnvloeding om te zetten naar financiële bijdragen.
De Europese Commissie en de Rijksoverheid zetten de komende jaren fors in op de verduurzamingstransitie in al haar facetten. Voor de gemeente Venlo is het zaak de uitwerking van de Europese ‘Green Deal’ en het nationale klimaatbeleid nauwgezet te blijven volgen en in te spelen op de kansen die zich in 2025 ongetwijfeld weer gaan voordoen. Ook de uitwerking van beleid onder het nieuwe kabinet biedt mogelijk kansen voor onze gemeente. We zetten in op een breder palet aan fondsen en blijven aandacht hebben voor subsidieregelingen waarmee Venlo eerder successen heeft behaald. Vanwege Venlo’s geografische ligging en economische positionering als logistieke transport hub blijven we alert op de mogelijkheden van de Connecting Europe Facility (CEF) die investeringen in majeure infrastructuur ontsluit. Op sociaal vlak biedt het Europees Sociaal Fonds onverminderd kansen. Waar mogelijk vervangen we door onszelf ingebrachte financiële middelen door subsidies en bijdragen van andere overheden of partners.
Citybranding
Venlo heeft zich ontwikkeld tot een bloeiende economisch krachtige centrumstad binnen de regio Noord-Limburg. Daar past een krachtige, eenduidige positionering bij vanuit één gedragen visie (samen met inwoners, partners, ondernemers en creatieve professionals). In 2023 en 2024 is daarom een citybranding strategie en een merkstrategie ontwikkeld die helder maakt waar Venlo voor staat en welke positie Venlo wil innemen. Daarbij hebben we geïnvesteerd in het bouwen van een 'brand' (het merk Venlo; wat wil je uitstralen als stad), onder meer door diverse stakeholderbijeenkomsten, sessies met inwoners en themabijeenkomsten met de raad. Vanaf 2025 wordt gestart met de uitrol van onze merkstrategie. Hierbij betrekken we inwoners, bedrijven, maatschappelijke partners van Venlo en onze eigen organisatie.