Bij de uitvoering van de ambities op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en mobiliteit bekijken we op welke locaties een combinatie met beheer en onderhoud (ontwikkelend beheer) te maken is. Door de opgaven kunnen we "werk met werk" maken. Zo zetten we de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk in en ondervinden bewoners zo min mogelijk overlast.
Op basis van het Uitvoeringsplan Parkeren gaan we aan de slag met het introduceren van parkeerregulering in buitenwijken (via een pilot), het invoeren van tariefdifferentiatie tussen parkeren op straat en parkeren in parkeergarages en of terreinen, het verbeteren van de bewegwijzering naar parkeervoorzieningen en een aanscherping van de POET-regeling om bewoners zo veel mogelijk op eigen terrein te laten parkeren.
We pakken een groot aantal fietsmaatregelen op binnen Ontwikkelend beheer. In het Ambitiedocument fiets is opgenomen om veilige en voldoende stallingsvoorzieningen bij concentraties van voorzieningen. Goede bereikbaarheid van de binnenstad per fiets draagt bij aan verdere verduurzaming van mobiliteit en aan een vitaal kernwinkelgebied. Dit staat onder andere in het Ambitiedocument Fiets en het Plan Binnenstad 2030 opgenomen. Met het toevoegen van een inpandige, beheerde en gratis (voor het stallen van de fiets) fietsenstalling in de binnenstad van Venlo, waar ook elektrische fietsen opgeladen kunnen worden, worden meer mensen verleid om op de fiets naar de binnenstad te komen.
In 2023 is een succesvolle pilot uitgevoerd van een beheerde stalling op het plein voor winkelcentrum de Wieën in Blerick. Om de pilot een passend vervolg te geven, is het streven om een permanente stalling te realiseren. De stalling is beoogd op het plein voor de Wieën, op dezelfde locatie als de uitgevoerde pilot.
De bebouwde komborden worden in 2025 vervangen en voorzien van een dialectbenaming van plaatsnamen voor de stadsdelen waar de dialectbenaming een duidelijk afwijkend karakter heeft.