Bereikbaarheid

Wat mag het kosten?

Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves

Baten/
Lasten

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

Bereikbaarheid

Baten

2.763

2.860

3.067

2.867

2.867

2.867

Lasten

2.103

2.413

2.865

2.060

2.065

1.982

Totaal saldo Programmalijn

660

446

202

807

803

886

Begrotingsvoorstellen 2025-2028
Programmalijn Omgeving

2025

2026

2027

2028

Inpandige fietsenstalling Venlo

-100

-100

-100

-100

Overige voorstellen < € 0,1 miljoen

Totaal programmalijn Bereikbaarheid

-100

-100

-100

-100

Inpandige fietsenstalling Venlo

2025

2026

2027

2028

-100

-100

-100

-100

Goede bereikbaarheid van de binnenstad met de fiets draagt bij aan verdere verduurzaming van mobiliteit en aan een vitaal kernwinkelgebied zoals onder andere in het Ambitiedocument Fiets en het Plan Binnenstad 2030 is opgenomen. De beoogde inpandige beheerde fietsenstalling draagt bij aan de wens het gebruik van de fiets voor de rit naar de binnenstad te stimuleren. Deze ambities staan in het coalitieakkoord “Samen verder bouwen aan een gezond Venlo!” Een beoogde inpandige beheerde fietsenstalling draagt bij aan een aantrekkelijker verblijf in de binnenstad en aan de verdere verduurzaming van mobiliteit. Om gebruikers te verleiden tot nieuw gedrag zijn voor de binnenstad naast een aantrekkelijk verblijfsklimaat ook goede hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen nodig. Daarmee kan ook het wildparkeren van fietsen in de binnenstad verminderen en ontstaat er meer ruimte voor groen. Met het toevoegen van een inpandige, beheerde en gratis (voor het stallen van de fiets) fietsenstalling, waar ook elektrische fietsen opgeladen kunnen worden, worden meer mensen verleid om op de fiets naar de binnenstad te komen. Met de komst van de inpandige fietsenstalling worden huidige fietsparkeerplekken (waaronder de huidige stalling op het Flujasplein) in de openbare ruimte verwijderd. Er ontstaat hierdoor ruimte voor vergroening; een andere beleidsdoelstelling. Het personeel dat aanwezig is bij de huidige stalling op het Flujasplein, wordt ingezet in de beoogde stalling. Er is een voorkeurslocatie voor de stalling. De huurtermijn is voor een periode van vijf jaar met aansluitende verlengingsperioden van telkens vijf jaar. De beoogde fietsenstalling heeft een capaciteit van circa 160 fietsen. Onderdeel van het realiseren van de beheerde en inpandige fietsenstalling is het ontmantelen van de huidige stalling op het Flujasplein. De beoogde stalling wordt gratis voor gebruikers. In de begroting 2024 zijn middelen opgenomen om de stalling te realiseren. Zowel de investeringskosten als de exploitatiekosten zijn ontoereikend, blijkt na de ramingen. Het verschil in investeringskosten wordt opgevoerd als begrotingsvoorstel. Om geen vertraging op te lopen in de realisatie van de stalling wordt het verschil tijdelijk gedekt uit het Transformatiefonds. Het verschil in exploitatiekosten maakt meerjarig onderdeel uit van het begrotingsvoorstel.

Reserve mobiliteit

2025

2026

2027

2028

Voorgesteld wordt om bij deze begroting een nieuwe reserve, ter hoogte van € 500.000, in te stellen en de voeding vanuit de algemene reserve te laten plaats vinden.
De bestemmingsreserve is primair bedoeld om uitvoering te geven aan maatregelen en onderzoeken die bijdragen aan de doelen uit het mobiliteitsplan Venlo. Met oogpunt voor de belangen van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid.
Naast de primaire doelstelling mobiliteitsplan biedt de bestemmingsreserve de gemeenteraad de mogelijkheid om maatregelen in relatie tot geluidsoverlast van verkeer op te nemen. Dit gaat ten koste van de primaire doelstelling.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 10:40:41 met de export van 10/02/2024 12:17:50