2. Leefbaar Venlo

Bereikbaarheid

Trendsportal biedt inwoners, bedrijven, belangstellenden en overheden een moderne visie op een duurzame, veilige en slimme mobiliteit voor morgen in Noord-Limburg. Voor Venlo is het essentieel dat de stad zich als een economisch goed bereikbare én veilige entiteit kan ontwikkelen. Trendsportal heeft de afgelopen jaren ook steeds meer uitwerking gekregen op het lokale niveau van de stad; via deelvisies op parkeren, fiets en infrastructuur voor elektrische auto's.
De omvang en aard van stedelijke mobiliteit veranderen in een snel tempo. Verdergaande verstedelijking, de digitalisering van de maatschappij, nieuwe vervoerwijzen en vervoerdiensten hebben invloed op de bereikbaarheid van Venlo. In het Mobiliteitsplan staat welke ingrepen nodig zijn om het mobiliteitssysteem toekomstbestendig te maken, in lijn met de stedelijke schaalsprong, de economische ontwikkeling en de verduurzamingsopgave. Het plan geeft aan welk niveau van bereikbaarheid nodig is en voorziet in de agendering van bijbehorende ingrepen die nodig zijn voor de doorontwikkeling van het mobiliteitssysteem. We leggen in 2025 onder andere de nadruk op de verbetering van de centrumbereikbaarheid en onderzoeken de realisatie van mobiliteitshubs en P+R aan de randen van de stad. In relatie tot de ontwikkeling van het Veilingterrein en het middengebied is ook de verkeersknoop Tegelseweg een aandachtspunt. Mobiliteit en bereikbaarheid is een thema met een breed raakvlak. Daarom zijn er sterke relaties met de economische en logistieke bereikbaarheid en bereikbaarheid van centrum Venlo.
Vanuit het Rijk is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) uitgerold om oplopende ongevalscijfers een halt toe te roepen. Het Rijk stuurt hierbij op een risico gestuurde aanpak (investeren daar waar de risico’s het grootste zijn). Ook in Venlo sturen we op het vergroten van de verkeersveiligheid. We hanteren daarbij deze risicogestuurde aanpak. De output van de risicoanalyse en de input van de betrokken partners en inwoners leveren projecten en maatregelen op voor de verbetering van de verkeersveiligheid. In de uitvoering voor 2025 bekijken we op welke locaties de combinatie met beheer en onderhoud (ontwikkelend beheer) te maken is. Zo bepalen we op welke locaties we opgaven kunnen combineren en "werk met werk" kunnen maken zodat de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk ingezet worden.
Uit het Ambitiedocument Fiets komt naar voren dat er door de sterke toename van het (elektrisch) fietsverkeer nieuwe investeringen nodig zijn in de kwaliteit en kwantiteit van onze fietsinfrastructuur en fietsparkeervoorzieningen (o.a. via Plan Binnenstad), en op het gebied van gedragsbeïnvloeding en educatie. Hiermee dragen we bij aan een gezonder leefklimaat en aan de vitaliteit van onze inwoners. De fiets vervult immers een sleutelrol in de ontwikkeling van Venlo naar een toekomstbestendige, gezonde en leefbare gemeente.
Het Ambitiedocument Parkeren is in 2023 uitgewerkt in een uitvoeringsplan met maatregelen waarmee de vastgestelde parkeerknelpunten kunnen worden aangepakt. In relatie tot het straatparkeren besteden we ook aandacht aan de laadinfrastructuur. Op basis van de Nota Parkeernormen gaan we de mobiliteitsvraag voor nieuwe ruimtelijke ontwikkeling toetsen en in de praktijk brengen bij de vergunningverlening. In lijn met het nieuwe parkeerbeleid zien we al een verschuiving van kortparkeerders 'op straat' naar de parkeergarages.
Het rapportcijfer voor verkeersveiligheid in de buurt (stadspeiling) is al jaren nagenoeg gelijk (6,3). Het streven is om dit niveau ook in 2025 minimaal gelijk te behouden. Daarnaast streven we ernaar om het ongevallencijfer zo laag mogelijk te houden, en 0 dodelijke ongevallen.
De waardering van parkeren in de wijk (stadspeiling) is de laatste jaren licht gedaald. We houden vast aan de ambitie om dit rapportcijfer te laten stijgen naar een 7,2. Het nieuwe parkeerbeleidsplan en het uitvoeringsplan moeten hieraan bijdragen.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 10:40:41 met de export van 10/02/2024 12:17:50