Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid | Baten | 511 | 1.255 | 1.095 | 1.031 | 31 | 31 |
Lasten | 13.135 | 15.499 | 17.009 | 16.322 | 15.226 | 14.916 | |
Totaal saldo Programmalijn | -12.624 | -14.244 | -15.914 | -15.291 | -15.195 | -14.885 |
Begrotingsvoorstellen 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bijdrage Veiligheidsregio Limburg Noord | -1.263 | -1.323 | -1.328 | -1.328 |
Invoering verhuurvergunning verblijfsruimte internationale werknemers | -320 | -245 | -245 | -113 |
Veilig Venlo VRLN en PGA | -210 | -210 | -210 | -210 |
Actieplan veilige binnenstad 2024 | -188 | |||
Modernisering drugsbeleid | -100 | |||
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -29 | -29 | -29 | -29 |
Totaal programmalijn Openbare orde en veiligheid | -2.109 | -1.807 | -1.811 | -1.679 |
Bijdrage Veiligheidsregio Limburg Noord | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-1.263 | -1.323 | -1.328 | -1.328 |
De deelnemersbijdrage voor de gemeente Venlo stijgt vanaf 2025. Dit komt onder andere door de herziening van de verdeelsystematiek van de gemeentelijke bijdrage door het herzien verdeelmodel van het gemeentefonds.
Invoering verhuurvergunning verblijfsruimte internationale werknemers | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-320 | -245 | -245 | -113 |
Op 28 april 2021 heeft de gemeenteraad bij de behandeling van het beleidskader internationale werknemers short stay een amendement aangenomen om “het instrument Bibob op te nemen in de vergunningverlening voor huisvesting internationale werknemers”. De Wet goed verhuurderschap is per 1 juli 2023 in werking getreden. Deze wet biedt de gemeente de optie om een verhuurvergunning verblijfsruimte internationale werknemers verplicht te stellen. Deze is specifiek gericht op het gedrag van de verhuurder en bevat het instrument Bibob. Daarbij sluit het aan bij de inzet die de gemeente Venlo heeft via het 9-sporenbeleid internationale werknemers. De verhuurverordening en de bijbehorende verhuurvergunningplicht is een doeltreffend middel om malafide verhuurders de mogelijkheid tot verhuren te ontzeggen, terwijl bonafide verhuurders met een vergunning aantonen dat ze voldoen aan de regels.
In het eerste kwartaal van 2025 wordt aan de gemeenteraad een voorstel voorgelegd om de verhuurverordening in te voeren in Venlo. De invoering heeft financiële consequenties. Deze zijn opgenomen in de begroting 2025. De invoering van de verhuurvergunning is een grote opgave. De inschatting is dat het gaat om zo'n 1.000 verblijfsruimten waarvoor een (nieuwe) verhuurvergunning nodig is. Daarom is het voorstel de vergunningsplicht in tranches in te voeren. De kosten van de invoering betreffen met name extra ambtelijke inzet. Het gaat om het verlenen van de vergunning, locatiebezoeken, Bibob-toetsen, toezicht, handhaving en bezwaar en beroep. Een deel van de extra inzet (2025 en 2026) is incidenteel omdat de vergunningaanvragen in eerste instantie door iedere verhuurder van verblijfsruimte internationale werknemers moet worden aangevraagd. Als er enkel nog nieuwe verhuurders aanvragen indienen vervalt de incidentele inzet en blijft er een lagere structurele kostenpost over.
Over het verlenen van de vergunning kan de gemeente leges heffen.
Veilig Venlo VRLN en PGA | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-210 | -210 | -210 | -210 |
Een veilig Venlo.
Om dit mogelijk te maken hebben we onder andere structurele middelen nodig voor twee functies. Dit zijn de Procesregisseur Criminele Jeugd en de Accountmanager Veiligheidsregio.
Deze functies worden momenteel gedekt uit incidentele middelen. De Procesregisseur regisseert de integrale aanpak op criminele jongeren (bestuurs- en strafrechtelijk, fiscaal en hulpverlening). De Accountmanager is de spil tussen gemeente en VRLN. 1e adviseur van wethouder en burgemeester.
Actieplan veilige binnenstad 2024 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-188 |
De toenemende overlast door daklozen in de binnenstad maakt extra maatregelen op het vlak van handhaving en repressie die op korte termijn uitgevoerd kunnen worden, noodzakelijk. Hoewel de overlast die met name binnenstadbewoners, -ondernemers en bezoekers nu ervaren ons tot onmiddellijke repressieve inzet noopt, kan dit niet los worden gezien van een perspectief op de uitbreiding van opvangvoorzieningen.
Het actieplan is onderverdeeld in directe maatregelen, maatregelen op korte en op middellange termijn. Het uitbreiden van dag- en nachtopvang is een randvoorwaarde die de middellange termijn betreft. Deze uitbreiding zal voorafgegaan moeten worden door een locatie-onderzoek, overleg met omwonenden en mogelijke beheersorganisaties als ook het in kaart brengen van de benodigde middelen.
Modernisering drugsbeleid | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-100 |
We ontwikkelen een modern drugsbeleid dat repressie en preventie combineert en waarin aandacht is voor kwetsbare wijken, bedrijventerreinen en buitengebied. We zetten een flinke stap naar voren zodat we proactief met overlast en ondermijnende criminaliteit kunnen omgaan. Een te smal perspectief zou hierin funest zijn. We moeten beleid in de volle breedte ontwikkelen.
Voor de advisering voor een nieuw drugsbeleid maken we gebruik van een of twee gespecialiseerde bureaus. Zij richten zich op de modernisering van ons gemeentelijke drugsbeleid. Het beleid bestaat uit twee delen:
- Deel 1: Opstellen van een evaluatierapportage van het huidige beleid. De vraag is in hoeverre het gemeentelijke Damocles-, Coffeeshopbeleid, ingezette bestuurlijke maatregelen en de gemeentelijke rol in de integrale aanpak drugscriminaliteit zich verhouden tot de veranderde en veranderende wet- en regelgeving (Damocles, schaarse vergunningen), het landelijke experiment Gesloten Coffeeshopketen, de legalisatie van softdrugs in Duitsland, en de overlast- en criminaliteitsproblematiek waar Venlo mee te kampen heeft.
- Deel 2: Opstellen van een adviesrapportage inclusief implementatiestrategie waarin de aanbevelingen uit deel 1 worden verwerkt.