1. Gezond en actief Venlo

Ontplooiing

Onderwijsachterstanden beleid (OAB) / gelijke kansen 2 tot en met 18 jaar
In 2025 zetten we de samenwerking tussen de gemeente Venlo, kinderopvang en onderwijsbesturen voort, met het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking als basis. Dit programma bestaat uit vier pijlers, waarvan "Ontwikkelkansen" zich richt op het onderwijsachterstandenbeleid. Dit omvat het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van peuteropvang en voorschoolse educatie, en het versterken van de verbinding tussen kinderopvang en basisschool, evenals de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Een aantal Venlose scholen zal ook in 2025 deelnemen aan het programma School en omgeving (voorheen de Rijke Schooldag), waarin jongeren via een "menukaart" extra activiteiten kunnen kiezen om hun talenten te ontwikkelen, ongeacht hun afkomst of achtergrond.
Daarnaast worden de Taalklassen binnen het primair onderwijs gesubsidieerd via de beschikbare middelen voor onderwijsachterstandenbeleid. Deze klassen bieden jongeren extra ondersteuning in het leren van de Nederlandse taal. In Venlo is het taalondersteuningsaanbod uitgebreid met 10-14 jaar Taalklassen, zodat jongeren langer kunnen "rijpen" in een basisschoolomgeving en, wanneer ze voldoende Nederlands beheersen, direct door kunnen stromen naar het voortgezet onderwijs.
Het voortgezet onderwijs in Venlo, georganiseerd door OGVO, biedt Internationale Schakelklassen (ISK) aan. Samen met Gilde Opleidingen worden ook ISK-MBO klassen aangeboden voor jongeren ouder dan 16 jaar, waarin ze taalonderwijs krijgen en kennismaken met beroepsopleidingen.
De komst van jonge nieuwkomers die leerplichtig zijn, is moeilijk te voorspellen. Daarom is er constante communicatie en planning nodig tussen gemeente en schoolbesturen om voor deze jongeren snel en passend onderwijs te organiseren.
Het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid wordt gefinancierd via een specifieke uitkering (SPUK GOAB). De omvang en bestedingsmogelijkheden van deze regeling vanaf 2027 zijn echter nog onzeker. De toenemende vraag naar basisondersteuning, zoals voorschoolse educatie en taalklassen, vraagt om een groter deel van de middelen, wat betekent dat er in de toekomst scherpe keuzes moeten worden gemaakt over welke andere activiteiten nog gesubsidieerd kunnen worden.

Passend onderwijs
De Noord-Limburgse gemeenten en schoolbesturen streven naar een divers onderwijsaanbod, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in de eigen omgeving. Hoewel de stap naar inclusief onderwijs is gezet, moet er nog veel gebeuren voordat dit volledig gerealiseerd is.
De druk op (voortgezet) speciaal onderwijs in Venlo is toegenomen, met wachtlijsten op verschillende scholen. Hierdoor krijgen sommige jongeren niet het passende onderwijs dat ze nodig hebben. Onderwijsgroep Buitengewoon werkt daarom met een plaatsingsplafond, en een plaatsingsstop dreigt.
Er worden oplossingen gezocht voor jongeren die te maken krijgen met een plaatsingsstop, bijvoorbeeld via onderwijs-zorgarrangementen. In 2025 wordt het aantal onderwijsruimtes bij Ulingshof uitgebreid, onder andere voor leerlingen met een beperking.
Uitbreiding van gespecialiseerde voorzieningen is echter niet de enige oplossing voor de plaatsingsproblemen. Een deel van de oplossing ligt in integratieklassen, waar jongeren de nodige ondersteuning krijgen en deelnemen aan het reguliere onderwijs. In 2025 wordt gewerkt aan de invoering van deze integratieklassen.

Leerlingenvervoer
Wij blijven inzetten op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van jongeren die leerlingenvervoer nodig hebben. Dit gebeurt mede door in gesprek te gaan met ouders. Dit kan ook helpen bij het vinden van een (passende) baan. De desbetreffende jongere kan dan mogelijk nagenoeg zelfstandig reizen naar de werkplek.

Onderwijshuisvesting
De gemeente Venlo en schoolbesturen werken sinds 2018 samen aan een huisvestingsplan voor 2018-2038. Belangrijke doelen zijn het spreiden van scholen, efficiënt gebruik van geldstromen en de voorkeur voor renovatie boven nieuwbouw. Aanvankelijk ging men uit van een daling van het aantal leerlingen, maar door de toestroom van nieuwkomers en kinderen van internationale werknemers wordt nu rekening gehouden met groei, vooral in wijken met sociale woningbouw.
Kindcentra zijn een speerpunt, waarbij onderwijs en kinderopvang nauw samenwerken om een doorlopende leerlijn voor kinderen te garanderen. Dit versterkt de samenwerking tussen onderwijs, opvang, en ouders.
Nieuwe wetgeving in 2025 verplicht gemeenten om een meerjarig Integraal Huisvestingsplan (IHP) op te stellen, en Venlo zal haar plan hierop aanpassen. In 2025 starten bouwprojecten voor basisscholen De Meule en De Harlekijn, waarbij tijdelijke huisvesting nodig is. Er wordt ook gewerkt aan nieuwbouw voor basisschool De Springbeek, uitbreiding van basisschool PassePartout en uitbreiding van speciaal onderwijs Ulingshof.
Voor openbare basisschool De Koperwiek wordt extra ruimte gecreëerd, omdat het 10-14 jaar onderwijsproject is stopgezet. Daarnaast is een haalbaarheidsonderzoek afgerond voor de renovatie van ’t Wildveld en VSO De Velddijk, met voorkeur voor nieuwbouw.
Het voortgezet onderwijs, onder beheer van OGVO, heeft een vervangings- en duurzaamheidsopgave. Er is beperkt voortgang geboekt, maar in 2025 zetten we hier gezamenlijk met het OGVO verder op, dit in gecombineerd met organisatorische en financiële aanpassingen.

Doorstroompunt (voorheen: RMC / Voortijdig SchoolVerlaters)
De planning is om in 2025 de wet Van school naar duurzaam werk in te voeren. De nieuwe wet die op 1 augustus 2025 van kracht moet worden, bestaat uit een combinatie van instrumenten die bij de onderwijsinstellingen, gemeenten en de doorstroompunten worden belegd.
Voor de Venlose en de regionale doorstroomcoaches verandert er veel.  De doelgroep wordt groter want doorstroomcoaches krijgen te maken met een leeftijdsuitbreiding naar 27 jaar. Ook wordt de doelgroep breder. Vanwege de leeftijdsuitbreiding zullen jongeren steeds vaker begeleid moeten worden naar betaald werk in plaats van naar een startkwalificatie.
Wij zijn voor de doorstroom/RMC-aanpak contactgemeente voor Noord- en Midden-Limburg. In 2025 zorgen we voor de totstandkoming van een nieuw regionaal programma voor Noord- en Midden-Limburg. Belangrijk onderdeel hiervan is de verbinding naar de arbeidsmarktregio’s Noord en Midden.
De doorstroom/RMC inzet is en blijft gericht op het terugbrengen van jongeren richting onderwijs of het begeleiden naar (passend werk). Als dit niet direct mogelijk is, proberen wij jongeren op een route te brengen richting onderwijs en/of werk. De wetgeving zal deze aanpak verder uitrollen voor jongeren tot 27 jaar.
Onze inspanningen zijn erop gericht om in Venlo het percentage VSV-ers onder het landelijke gemiddelde uit te laten komen (indicator Meetbaar Venlo).

Volwasseneneducatie en aanpak verbetering basisvaardigheden.
Voor de jaren 2024 – 2026 is het uitvoeringsplan ‘Venlo vaardiger’ opgesteld met een aantal aandachtsgebieden van waaruit gewerkt wordt aan de verbetering van de basisvaardigheden (onder andere laaggeletterdheid). In de aanpak werken we met een werkgeversaanpak, worden initiatieven vanuit de samenleving ondersteund, worden verbindingen met het onderwijs gemaakt, projecten geïnitieerd vanuit het thema zorg en verstevigen we het netwerk van Taalhuis Venlo. Alle initiatieven dragen bij aan het vaardiger maken van Venlo.
Een aantal activiteiten en partners in het formele en non-formele onderwijs wordt via de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) gefinancierd. Dit is een specifieke uitkering (SPUK). Daarnaast ontvangt Venlo als centrumgemeente een decentralisatie uitkering voor de arbeidsmarktregio. Hieruit wordt de regionale aanpak bekostigd. Het is nog niet duidelijk of en hoe we deze middelen voor 2025 en verder ontvangen. Er is een kans dat de SPUK wordt overgeheveld naar het gemeentefonds en de decentralisatie uitkering stopt. Dan is een heroverweging nodig van het aanbod van formele en non-formele onderwijstrajecten.

Inburgering
Sinds 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. Kandidaten volgen de Venlose aanpak waarin ze de verplichte onderdelen doorlopen en onderdelen waarbij we juist een hogere zelfredzaamheid nastreven. Om dit te bereiken leren de deelnemers de Nederlandse taal, vaardigheden en worden ze actief gestimuleerd om vanaf dag 1 deel te nemen aan de samenleving. Deze aanpak leidt tot enthousiaste deelnemers én betrokken partnerorganisaties in onze gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 10:40:41 met de export van 10/02/2024 12:17:50