Uitvoering regionale projecten Trendsportal en ZE-zone
In 2025 worden de regionale projecten uit het Jaarplan Trendsportal 2024-2025 uitgevoerd. Deze projecten dragen bij aan een duurzame bereikbaarheid van Venlo en Noord-Limburg maar ook een aan goed functionerend en toegankelijk regionaal en lokaal mobiliteitssysteem. De financiering van de projecten uit jaarplan 2025 loopt via de Regionale Investeringsagenda. Ook krijgt het programma Zero Emissie Stadslogistiek Centrum Venlo een vervolg in 2025 en 2026. De ZE-zone wordt ingevoerd op 1 januari 2027.
Bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de haven: Realisatiepact, Pioneers en Blueports
In 2025 gaan we (programmaoverstijgend) verder op de reeds ingeslagen koers. De aandacht gaat daarbij zowel uit naar de economisch-functionele invulling van de noord- als zuidoever. De ontwikkeling van de noordoever wordt actief gekoppeld aan de herstructurering van de zuidoever. Op de zuidoever zetten we samen met strategische partners in op verduurzaming en economische structuurversterking door herstructurering van het bestaande bedrijventerrein. Hiervoor zal op andere Venlose bedrijventerreinen schuifruimte worden gezocht en het grondbeleidsinstrumentarium worden doorontwikkeld en vaker (pro)actief worden ingezet. Via het project 'Versnellingsaanpak (natte) bedrijventerreinen', dat als project is opgenomen in het Realisatiepact Knooppunt Venlo 2030, worden hier ook Rijk en provincie actief bij betrokken. Vanuit het Europese project PIONEERS (EU Horizon 2020), waaraan Venlo deelneemt, gaat daarnaast extra aandacht uit naar de verduurzaming van het hele havengebied. Daarnaast staat 2025 in het teken van de doorontwikkeling van Blueports.
Bijdragen aan de toekomstbestendigheid van het emplacement: Realisatiepact
Ook hier zetten we onze programmaoverstijgende inspanningen uit voorgaande jaren voort. Het gaat daarbij vanuit het programma Welvarend primair om de uitvoering van het project 'Optimaliseren as Gekkengraaf-Blerick-Venlo' uit het Realisatiepact Knooppunt Venlo 2030. Behalve met rijk en provincie werken wij hierbij nauw samen met ProRail en spoorsector. Aan de sporen op het emplacement en anderzijds het verplaatsen van functies die plaatsvinden op Beoogd wordt het gefaseerd afslanken van het emplacement in Venlo door enerzijds efficiënter gebruik vet emplacement in Venlo naar de emplacementen bij en van de bestaande railterminals. Daarnaast blijven we waar mogelijk in verbinding met het Rijks overlegorgaan fysieke leefomgeving (OFL) spoorgoederenvervoer.
Bovenwettelijke mitigerende maatregelen
Met het realiseren van de laatste geluidsmaatregelen in 2023, is het project ‘bovenwettelijke mitigerende maatregelen A73/A74’ afgerond. Er resteert nog een bedrag van €3,8 miljoen; waarvan de helft van de provincie is. Overeenkomstig de wens van de raad onderzoeken we momenteel de (on)mogelijkheden van aanvullende mitigerende maatregelen bij voornoemde tracés en daarbuiten. We hebben hierover overleg gevoerd met de Provincie, als co-financier van het restbedrag. Zij heeft aangegeven alleen mogelijkheden te zien in cofinanciering van (akoestische maatregelen gekoppeld aan) binnenstedelijke hoofdopgaven van Venlo.
Ontwikkeling Noordoever
Met het ontwikkelperspectief Noordoever gaan we richting geven aan de ontwikkeling van de Noordoever als onderdeel van de Venlose industriehaven. De ontwikkeling van dit nieuwe gebied biedt kansen om de economische positie van Venlo verder te versterken en de haven als motor voor de regio te laten functioneren. In 2025 gaan we starten met de eerste planologische producten die nodig zijn om de haven in een later stadium (na verplaatsing van de jachthaven) te kunnen ontwikkelen.
Lobby en onderzoek inzake de Delta Rhine Corridor
Wij zullen in 2025 samen met de regio, de gemeenten langs de Maaslijn, Brabant- en Zeelandroute en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland de opgestarte lobby richting rijk voorzetten met als doel dat na de realisatie van de buizen, het spoorvervoer van gevaarlijke goederen wordt afgebouwd ten behoeve van de leefbaarheid en stedelijke ontwikkelingen rond het spoor. Daarbij blijven we de regierol vervullen bij de Overlegtafel Ammoniakbuisleidingen die wij in 2024 hebben opgericht en actief in gesprek met zowel het rijk als het consortium om onze belangen te behartigen.
Samen met de regionale partners (regiogemeenten, ondernemers en provincie Limburg) willen we - het eerder voor 2024 voorziene - onderzoek starten naar de haalbaarheid van regionale aansluitingen op de Delta Rhine Corridor. Dit is echter pas zinvol als rijk en consortium meer duidelijkheid verschaffen over de samenstelling van de ondergrondse verbindingen, tracékeuze en planning.