Trendsportal (regio)
Het Jaarplan Trendsportal 2025 is tot stand gekomen in regionale samenwerking met externe partijen zoals de provincie en SmartwayZ. De projecten worden eveneens in regionale samenwerking opgepakt. Alle projecten dragen bij aan de Venlose mobiliteitsdoelstellingen zoals het verminderen van het aantal ongevallen en het terugdringen van de CO2 uitstoot. Voorbeelden zijn duurzaam deelvervoer voor inwoners, uitvoering Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), fietsstimulering en de logistieke aanpak. Voor 2025 en verdere jaren zien we dat borging en de continuering van programma’s en projecten noodzakelijk zijn om de vragen en de ontwikkeling bij te kunnen houden en Venlo onder andere ook zijn centrumrol te laten vervullen in de regio.
Toekomstbestendig mobiliteitssysteem
Het mobiliteitsplan Venlo bevat de doorvertaling van de Omgevingsvisie Venlo en Trendsportal en gaat na vaststelling landen in programma Leefbaar. Het plan beschrijft welke ingrepen nodig zijn om het mobiliteitssysteem toekomstbestendig te maken in lijn met de stedelijke schaalsprong en de economische ontwikkeling. Het plan geeft aan welke mate van bereikbaarheid voor alle modaliteiten nodig is voor de verschillende gebieden van Venlo en welke ingrepen daarbij nodig zijn. Het thema duurzame mobiliteit is verankerd in het mobiliteitsplan. Zero Emissie Stadslogistiek Centrum Venlo blijft deel uitmaken van het programma Welvarend.
Toekomstbestendige haven
De havenontwikkeling is in de economische visie en ontwikkelingsstrategie opgenomen als één van de majeure projecten. Het streven is om het vervoer van het goederen zo duurzaam mogelijk te laten plaatsvinden en de noordoever (greenfield) en zuidoever (brownfield) zo optimaal en duurzaam mogelijk te (her)inrichten passend bij de locatie, Venlose (circulaire) economie en klimaatopgaven conform de Havenvisie. Deze opgaven sluiten naadloos aan op het nationaal beleid van diverse ministeries en adviezen van enkele nationale adviesorganen. Er is dan ook sprake van nationale, maar ook Europese belangstelling en betrokkenheid. Zo is de herstructurering van de zuidoever als project opgenomen in het Realisatiepact knooppunt Venlo 2030 dat eind 2023 tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors is afgesloten tussen het rijk, de provincie en Venlo. Daarnaast ontvangt Venlo voor ontwikkeling van de noordoever CEF-middelen en is Venlo partner in het Europese project PIONEERS dat zich richt op de verduurzaming van havens. In kader van voorgaande is ook aandacht voor de verdere professionalisering vanuit de samenwerking met andere binnenhavens in Nederlands en Belgisch Limburg (Blueports). Vanuit de beschreven opgaven wordt vanuit de programmalijn mobiliteit intensief samengewerkt met de programmalijn Economie (herstructurering) en de raadsprogramma's Circulaire en duurzame hoofdstad (verduurzaming) en Grenzeloos Venlo (lobby).
Toekomstbestendig emplacement
Dit project, dat ook is opgenomen in het realisatiepact, maakt deel uit van de majeure gebiedsontwikkeling ‘Van station tot station’ uit de ontwikkelingsstrategie en is randvoorwaardelijk voor het Venlose deel van het provinciale woningbod aan het rijk (‘Limburg Centraal’). De mogelijkheden om de omgeving van het Intercitystations van Venlo te ontwikkelen voor onder andere woningbouw zijn afhankelijk van de gefaseerde afbouw van de omvang en gebruik van het emplacement in Venlo voor het spoorgoederenvervoer. Maar ook de verbetering van de spoordienstregeling is relevant. Wij zetten in op intercityverbindingen (en spoorverdubbeling) in alle windrichtingen. Dit is een van de centrale doelstellingen uit de spoorvisie.
Het is evident dat sprake is van samenwerking tussen de programma's Welvarend Venlo, Leefbaar Venlo, Centrumstad Venlo en Grenzeloos Venlo.
Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor (DRC) is een project van een internationaal privaat consortium. Beoogd was een gelijktijdige de realisatie van diverse ondergrondse verbindingen waaronder waterstof, CO2, ammoniak en gelijkstroomkabels. Na een ambitieuze en voortvarende start in 2023, is er in 2024 stagnatie opgetreden. Inmiddels wordt er nog steeds uitgegaan van een gezamenlijke procedure, maar wel van een gefaseerde aanleg die naar verwachting opschuift van 2028 naar 2032. De gelijkstroomkabels zullen niet voor 2035 worden aangelegd. Onze inzet blijft het maximaal benutten van de kansen die de DRC biedt, maar ook het beperken van negatieve impact. Het gaat daarbij enerzijds om een (regionale) aansluiting op de DRC en anderzijds om het verhogen van de veiligheid op en langs de Brabantroute en Maaslijn, een goede ruimtelijke inpassing en compensatie en minimale overlast. We werken nauw samen met elkaar en met andere gemeenten in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en de betrokken provincies.