Overzicht algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Realisatie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Baten | ||||||
Financiering | 12.377 | 16.899 | 14.086 | 13.813 | 13.645 | 13.474 |
Onroerend zaakbelasting | 41.928 | 43.191 | 43.055 | 43.055 | 43.055 | 43.055 |
Overheadkosten | 1.540 | 478 | 469 | 469 | 469 | 469 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 5.127 | 32.666 | 2.950 | 2.292 | 1.732 | 834 |
Overige belastingen | 3.276 | 3.072 | 3.229 | 3.229 | 3.229 | 3.229 |
Uitkeringen gemeentefonds | 309.456 | 326.460 | 330.736 | 312.524 | 313.629 | 314.782 |
Totaal baten | 373.705 | 422.768 | 394.525 | 375.383 | 375.759 | 375.843 |
Lasten | ||||||
Financiering | 6.799 | 11.242 | 12.173 | 12.807 | 17.333 | 20.034 |
Onroerend zaakbelasting | 187 | 221 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Overheadkosten | 51.354 | 52.710 | 51.709 | 50.626 | 50.408 | 50.083 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 8.894 | 27.644 | 5.386 | 4.928 | 4.821 | 4.714 |
Overige belastingen | 1.913 | 2.107 | 2.269 | 2.323 | 2.368 | 2.368 |
Post onvoorzien | 539 | 539 | 539 | 539 | 539 | |
Vennootschapsbelasting | ||||||
Totaal lasten | 69.147 | 94.462 | 72.274 | 71.421 | 75.667 | 77.938 |
Saldo algemene dekkingsmiddelen | 304.558 | 328.306 | 322.251 | 303.961 | 300.091 | 297.906 |
Uitkeringen gemeentefonds
De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de grootste inkomstenbronnen van de gemeente Venlo. Via circulaires ontvangen wij belangrijke informatie omtrent de ontwikkelingen van het gemeentefonds. De meicirculaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een belangrijke bouwsteen voor de (programma)begroting en de septembercirculaire is dit voor de kadernota.
Financiële vertaling
Navolgende tabel geeft de financiële effecten van de meicirculaire 2024 voor 2025-2028 weer (zie tevens raadsinformatiebrief 2024-120).
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|
Meicirculaire 2024 | 330.736 | 312.524 | 313.629 | 314.782 |
Vastgestelde begroting 2024 incl. Kadernota 2025 | 326.918 | 303.556 | 305.005 | 306.288 |
Bruto ontwikkeling | 3.818 | 8.969 | 8.623 | 8.494 |
A. Toevoegingen / onttrekkingen | 6.298 | 5.800 | 5.647 | 5.703 |
B. Netto ontwikkeling | -2.480 | 3.169 | 2.976 | 2.791 |
- Toevoegingen / onttrekkingen gemeentefonds
Het Rijk voegt of onttrekt bedragen aan het gemeentefonds (taakmutaties). Deze toevoegingen of onttrekkingen kunnen leiden tot een toe- of afname van uitgaven op de verschillende beleidsterreinen van zowel de lokale als de regionale taken. Deze taakmutaties maken overeenkomstig de bestendige gedragslijn onderdeel uit van de begrotingsafwegingen 2025-2028. In de inhoudelijke programma’s worden concrete voorstellen aan uw raad voorgelegd.
- Toelichting ontwikkeling meicirculaire 2024
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|
Accres: wijziging financieringssystematiek | -5.938 | -1.169 | -1.321 | -1.540 |
Schrappen oploop opschalingskorting | 4.242 | 4.213 | 4.193 | |
Incidenteel schrappen rijksbezuiniging Jeugd | 3.702 | |||
Uitkeringsbasis / Waardering Onroerende Zaken | -244 | 95 | 85 | 139 |
Netto ontwikkeling | -2.480 | 3.169 | 2.976 | 2.791 |
· Het Rijk wijzigt de financieringssystematiek van de gemeenten door de koppeling met de Rijksuitgaven los te laten. Hiervoor in de plaats is het volume accres (groei van de gemeenten) en loon- prijs accres gekoppeld aan het Bruto Binnenlands Product (BBP). Het BBP is een statistische maatstaf die wordt gebruikt om de economische groei van een land te meten. Door de wijziging van de financieringssystematiek ontstaat een nadelig accres van € 5,9 miljoen in 2025 aflopend naar € 1,5 miljoen structureel vanaf 2028.
· Vanaf 2026 wordt de door het Rijk opgelegde opschalingskorting geschrapt. Dit levert vanaf 2026 een structureel voordeel op van € 4,2 miljoen.
· In het coalitieakkoord Rutte IV is een aanvullende besparing in het kader van Jeugdzorg opgenomen. Het Rijk heeft nog geen maatregelen getroffen, waardoor het Rijk de besparing nog niet realiseert. Daarom wordt in 2025 incidenteel € 500 miljoen toegevoegd aan de algemene uitkering van het gemeentefonds. Voor Venlo komt dit neer op € 3,7 miljoen incidenteel voordelig.
· Door actualisatie van de WOZ waarden en de maatstaven waarop de algemene uitkering is gebaseerd ontstaat een nadeel van € 0,2 miljoen incidenteel in 2025 oplopend naar € 0,1 miljoen voordelig vanaf 2026.
C. Reservering volume-, loon-, prijsontwikkelingen
De nieuwe financieringssystematiek die door het Rijk voor het gemeentefonds is geïntroduceerd levert naar verwachting voor de Kadernota 2026 te weinig loon- prijs- en volume compensatie op om bij gelijkblijvende omstandigheden de loon- prijsontwikkelingen voor de begroting 2026 op te vangen. Dit lijkt een jaarlijks terugkerend vraagstuk. Daarnaast is de volumecompensatie meerjarig volledig opgenomen in de meicirculaire 2024. Dit betekent dat er vanuit het Gemeentefonds bij gelijke omstandigheden geen financiële ruimte is om verdere (cumulatieve) groei van de stad te bekostigen.
In deze begroting hebben wij vanuit de netto ontwikkeling van het gemeentefonds de volgende bedragen toegevoegd aan de post ‘Reservering volume-, loon-, prijsontwikkelingen voor 2026 en verder:
2026 € 2,2 miljoen
2027 € 2,0 miljoen
2028 € 1,8 miljoen
Op basis van de kadernota 2025 is hiervoor een reservering opgenomen van € 4,4 miljoen in 2027 en € 6,3 miljoen vanaf 2028. Per saldo bedraagt de reservering:
Begrotingsvoorstellen 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling energietarieven | -1.540 | -1.540 | -1.540 | -1.540 |
Deelnemersbijdrage ICT-NML | -170 | -170 | -170 | -170 |
Arbo jaarplan | -156 | -156 | -156 | -156 |
Reiskosten woon-werkverkeer | -150 | -150 | -150 | -150 |
Borging kwaliteit en wettelijkheid publieke dienstverlening | -121 | -121 | -121 | -121 |
Aanvullend tekort afval en riool | 898 | |||
Bijstelling verblijfsbelasting 2025 | 102 | 102 | 102 | 102 |
Verschuiving van kosten BsGW binnen belastingproducten | 210 | 210 | 210 | 210 |
Vrijvallen stelpost inflatie | 490 | 454 | 455 | 455 |
OZB | 716 | 716 | 716 | 716 |
Vrijval reserves | 1.372 | 247 | ||
Bijstelling financieringslasten 2025-2028 | 1.451 | 1.348 | 985 | 278 |
Incidentele vrijval kapitaallastenbudget | 2.447 | 2.324 | ||
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | 289 | 195 | 206 | 191 |
Totaal Algemene middelen | 4.940 | 3.458 | 1.434 | -185 |
Ontwikkeling energietarieven | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-1.540 | -1.540 | -1.540 | -1.540 |
De energiekosten zijn oorspronkelijk te laag begroot. Deels komt dit door het hanteren van te lage energietarieven. Voor 2024 zijn de energietarieven voor het gehele jaar vastgezet, maar voor 2025 zijn de energieprijzen nog niet bekend.
Daarom zijn voor de meerjarenraming van 2025 en verder, de huidige energietarieven van 2024 gehanteerd.
De baten zijn de jaarlijks door te belasten energiekosten van de parkeergarage aan Q-park. Die was tot op heden niet als bate begroot.
Deelnemersbijdrage ICT-NML | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-170 | -170 | -170 | -170 |
De totale lasten voor ICT-NML nemen toe ten opzichte van 2024 door indexering van het prijs- en loonniveau en door de verwerking van autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen en wensen van gemeenten.
De stijging van de bijdrage aan ICT-NML is het gevolg van een uitbreiding op de formatie projectleiding, infrabeheer en ondersteuning. Dit heeft een structurele doorwerking die in de meerjarenbegroting moet worden verwerkt.
Arbo jaarplan | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-156 | -156 | -156 | -156 |
Het Arbojaarplan 2024 omvat alle belangrijke activiteiten rondom Veiligheid, Gezondheid en Welzijn. Uit de schommeling van het budget in voorgaande jaren blijkt dat de vaststelling van een structureel Arbo budget in zekere zin een zoektocht was.
De verantwoordelijkheid voor de organisatie van deze opleidingen was in het verleden niet duidelijk belegd, waardoor noodzakelijke en voorgeschreven trainingen onbedoeld niet (tijdig) gegeven werden.
De kosten zijn gemoeid met het uitvoeren van wettelijke bepalingen, met de naleving van CAO bepalingen en vastgesteld beleid.
Reiskosten woon-werkverkeer | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-150 | -150 | -150 | -150 |
Venlo hanteert de fiscaal vastgestelde onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer als onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers. Het fiscale bedrag per kilometer is vanaf 2024 gestegen met € 0,02 per kilometer. De meerkosten van deze stijging zijn niet voorzien in de huidige begroting. De onbelaste reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor werknemers van Venlo in het kader van binnenhalen en binden van personeel in een krappe arbeidsmarkt.
Borging kwaliteit en wettelijkheid publieke dienstverlening | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-121 | -121 | -121 | -121 |
In de Kadernota 2025 staat als programma-overstijgend inhoudelijk kader de verbetering van de publieke dienstverlening. Verdere verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners kan bijdragen aan het vertrouwen in het bestuur.
De huidige tijd stelt nieuwe eisen, zowel wettelijke als maatschappelijke, aan onze publieke dienstverlening. Inspanningen zijn vereist om te blijven voldoen aan wetgeving zoals het Besluit digitale toegankelijkheid overheid, de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de uitwerking van het VN-verdrag handicap. Het doel is toegankelijke en inclusieve dienstverlening. De ontwikkelopgave is vaak maar niet uitsluitend digitalisering van diensten en processen.
Het geheel van gemeentelijke dienstverlening is complex. Er zijn veel producten en de klantgroepen zijn divers. Die complexiteit neemt voortdurend verder toe door de opeenstapeling van inzetbare dienstverleningskanalen en de ingebruikname van verschillende systemen en applicaties. Dit vraagt om een blijvende integrale aanpak en regie op de uitvoering. Momenteel is dit niet centraal geborgd: er is tijdelijke inhuur op onderdelen.
Om de basiskwaliteit van onze gemeentelijke dienstverlening te waarborgen en blijvend te voldoen aan wetgeving is het nodig dat centraal regie wordt gevoerd op keuzes die de organisatie in haar totaliteit maakt bij de uitvoering en ontwikkeling. Daarmee willen we voorkomen dat:
- mensen worden buitengesloten;
- een woud van (digitale) loketten ontstaat;
- dienstverlening aan inwoners langer duurt dan noodzakelijk;
- onnodige fouten worden gemaakt;
- onnodig herhaalverkeer in dienstverlening optreedt.
Een regisseur integrale dienstverlening helpt de organisatie om de juiste inrichtingskeuzes te maken, adviseert, faciliteert en fungeert als aanjager en leidt zo de benodigde continue doorontwikkeling van dienstverlening in de juiste banen.
Aanvullend tekort afval en riool | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
898 |
Het beschikbaar gestelde bedrag van € 3.764.000, conform het amendement uit de jaarrekening 2023, is niet toereikend om het totale verschil tussen de lasten en baten van € 4.662.000 op te vangen. Het voorstel is om het aanvullend verschil op te vangen met een onttrekking van € 898.000 uit de Algemene reserve zodat de tarieven in 2027 gelijk worden gehouden aan de tarieven van 2026.
Bijstelling verblijfsbelasting 2025 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
102 | 102 | 102 | 102 |
Bijstelling van de opbrengsten verblijfsbelasting op basis van definitieve prognose BsGW 2024 jaarschijf 2025.
Verschuiving van kosten BsGW binnen belastingproducten | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
210 | 210 | 210 | 210 |
Door de nieuwe kostenverdeelmethode van BsGW is vanaf 2025 een forse verschuiving van kosten binnen de belastingproducten van Venlo. Ook is hiermee inzichtelijk geworden dat er nog een extra ruimte van € 210.000 (structureel) in de begroting zit.
Vrijvallen stelpost inflatie | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
490 | 454 | 455 | 455 |
Bij de Financiële Rapportage 2023 is aangegeven dat de stelpost inflatie kan komen te vervallen en dat dit structureel zal worden verwerkt bij de meerjarenbegroting 2025-2028.
OZB | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
716 | 716 | 716 | 716 |
In 2024 is de totale areaal-uitbreiding van woningen en niet-woningen € 716.000 hoger dan vooraf ingeschat. Eind augustus is er (middels een addendum) meer duidelijkheid over de definitieve ontwikkeling van het areaal wat kan leiden tot een positieve of negatieve bestelling.
Vrijval reserves | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1.372 | 247 |
Uit onderzoek binnen de gemeentelijke organisatie is gebleken dat vijf reserves bij de begroting geheel of gedeeltelijk vrij kunnen vallen. Dit zijn reserves waarvan de looptijd is verlopen of op korte termijn gaat verlopen en waarvoor geen bestemming meer wordt verwacht.
Dit betreft:
- Reserve Regiodeal voor het bedrag van € 710.000 (2025)
- Reserve basis op orde openbare ruimte (restant) € 183.270 (2025)
- Algemene bestemmingsreserve (restant) € 80.000 (2025)
- Reserve circulaire hoofdstad (restant) € 75.572 (2025)
- Reserve ontwikkeling beheer inrichting openbare ruimte (restant) € 570.109 (2025 € 323.599 en 2026 € 246.510)
Bijstelling financieringslasten 2025-2028 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1.451 | 1.348 | 985 | 278 |
Op basis van de kasstromen uit onder andere de ingediende investeringsvoorstellen, de grondexploitaties, mutaties reserves & voorzieningen en vooruit ontvangen bedragen is de begrote balans bijgesteld voor de jaren 2025-2028. Hieruit wordt de aangepaste financieringsbehoefte afgeleid inclusief de bijbehorende financieringslasten en de bespaarde rente.
Incidentele vrijval kapitaallastenbudget | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2.447 | 2.324 |
De kapitaallasten worden jaarlijks geactualiseerd op basis van nieuwe kasstromen.
Hierdoor kan er incidenteel niet benodigd kapitaallastenbudget vrijvallen.