Digitale transformatie
Gemeente Venlo heeft in haar strategische koers ‘Venlo 2040’ en het kader bedrijfsvoering 2030 een toekomst geschetst waarin de gemeentelijke organisatie een digitale transformatie heeft doorgemaakt. Digitalisering heeft het mogelijk gemaakt dat iedere inwoner, op ieder moment van de dag, snel zijn gegevens kan inzien en van onze dienstverlening gebruik kan maken. Op meerdere manieren, maar altijd passend bij de mogelijkheden of voorkeuren van onze inwoners. En voor wie dat lastig is, bieden we ondersteuning.
De digitale transformatie is door ChatGPT en generatieve AI nogmaals versneld. AI is meer dan alleen technologie; het zal een vergelijkbare impact hebben op de maatschappij als op het internet. Het brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee voor de maatschappij en de gemeentelijke organisatie. Het zal van invloed zijn op de arbeidsmarkt, waarbij banen verdwijnen, functies veranderen en nieuwe banen ontstaan. Vrijwel elke sector zal de invloed van AI gaan merken. Naast de opwinding heerst er ook gezonde scepsis en is er bezorgdheid over de risico's. De voorgestelde Europese wetgeving op het gebied van AI stelt strikte normen vast op het gebied van ethiek, transparantie, risicobeoordeling en bescherming van burgerrechten. De doelstelling van het Europees parlement is ervoor te zorgen dat de in de EU gebruikte AI-systemen veilig, transparant, traceerbaar, niet-discriminerend en milieuvriendelijk zijn. AI-systemen moeten worden gecontroleerd door mensen, in plaats van door automatisering, om schadelijke gevolgen te voorkomen.
De digitale transformatie sturen we met behulp van zeven strategische principes:
- De informatievoorziening ondersteunt de realisatie van producten en diensten voor de inwoner;
- Beleid, besluitvorming en uitvoering vinden plaats op basis van alle beschikbare informatie;
- De informatievoorziening borgt de dagelijkse dienstverlening;
- De informatievoorziening versterkt de digitale weerbaarheid;
- De informatievoorziening zorgt voor een wendbare organisatie;
- Digitale en datavaardigheden zijn toereikend;
- Beleidsregels en procedures bepalen gebruik en beheer van informatiesystemen en data.
In deze begroting geven we hier in 2025 verder invulling aan door een veelvoud van activiteiten:
- We zetten de informatievoorziening in als drijvende kracht voor innovatie, transformatie, hoogwaardige dienstverlening en zetten nieuwe technologieën in voor de leefwereld van onze inwoners, ondernemers en organisatie.
- We gaan verder met de ontwikkeling van informatiegestuurd beleid door de organisatie te ondersteunen met informatieproducten zoals verandertheorieën, meetplannen, onderzoeken, dashboards, (geo)data-analyses, slimme stad en inzet van AI.
- We borgen de dagelijkse dienstverlening als kritische succesfactor.
- We blijven de digitale weerbaarheid van de organisatie en inwoners versterken en blijven voldoen aan de verplichting om (basis)informatie onder alle omstandigheden beschikbaar te laten zijn (tijdig, correct, volledig en alleen toegankelijk voor de juiste personen).
- We blijven de digitale- en datavaardigheden van medewerkers ontwikkelen om als organisatie mee te kunnen in een snel veranderende wereld. We zorgen ervoor dat een bepaalde standaard van deze vaardigheden een selectiecriterium is bij werving- en selectieprocedures.
- We blijven investeren in duidelijke richtlijnen en afspraken over verantwoordelijkheden hoe de digitale middelen te gebruiken om de risico’s op het gebied van informatieveiligheid, privacy en ethisch gebruik te beheersen.
- Iedereen moet informatie en diensten van de overheid kunnen bereiken en gebruiken. Dat geldt ook voor onze digitale informatie en diensten. Daarom moeten onze websites en apps verplicht (digitaal) toegankelijk zijn. Dit is sinds 2018 vastgelegd in het "Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid". In de afgelopen jaren hebben we flinke stappen gezet om onze digitale toegankelijkheid te verbeteren. De resultaten borgen we de komende periode structureel voor de toekomst.
Mens en Organisatie
Binnen het thema Mens en Organisatie zijn er voor 2025 en verder twee grote pijlers.
- De eerste pijler is de arbeidsmarktpositie. We zien vanuit de arbeidsmarktanalyse een krimpende arbeidsmarkt en een vergrijzend personeelsbestand. De gemeente wordt daarnaast de afgelopen jaren regelmatig ingezet bij calamiteiten en bij de oplossing van vraagstukken die voorheen bij het Rijk lagen. Denk aan de aanpak van het hoogwater, de opvang van vluchtelingen en werkzaamheden op het gebied van duurzaamheid.
Aanvullend ervaren we een groeiende concurrentie vanuit de agglomeraties Eindhoven, Nijmegen en Maastricht. Dit maakt het investeren in ons personeel en onze arbeidsmarktpositie nu extra noodzakelijk en om onze bestuurlijke opgaven überhaupt uit te kunnen blijven voeren. Om het groeiende takenpakket van de gemeentelijke organisatie te kunnen blijven oppakken moeten we steeds meer inzetten op het werven en behouden van professionals met de juiste competenties. Inzetten vanuit onze arbeidsmarktstrategie op het werkgeversmerk ‘Gemeente Venlo’ en het investeren in marktconforme arbeidsvoorwaarden moet bijdragen aan het binnenhalen en binden van professionals. Aanvullend zetten we in op strategische personeelsplanning en gerichte arbeidsmarktcommunicatie. Ondanks het feit dat we in Venlo onze vacatures nog redelijk tot goed vervuld krijgen, herkennen wij ons grotendeels in een aantal moeilijk invulbare functies. Bijvoorbeeld: starters met een academische achtergrond, kandidaten met een financiële achtergrond en kandidaten met een achtergrond in ruimtelijke ordening en milieu. Met name de laatste twee zien we landelijk ook terug (benchmark personeelsmonitor gemeenten 2023). - De tweede pijler is Permanent Leren en Ontwikkelen. De vragen vanuit de maatschappij groeien en zijn continue aan verandering onderhevig. Dit betekent dat het vakmanschap van onze medewerkers ook continue in beweging moet zijn. We bouwen in 2025 verder aan een leerhuis met een samenhangend geheel van leeractiviteiten, op individueel en collectief niveau. We werken leerlijnen per generiek functieprofiel uit. Het uiteindelijke doel is dat onze professionals de integrale kennis, kunde, vaardigheden en competenties eigen maken om vakbekwaam te worden en blijven.
Zo bouwen we ook verder aan een communicatief vaardige organisatie en aan een goede relatie tussen inwoner en gemeente. Hierbij hebben we oog voor de veranderende, inclusieve en verbindende rol die we als gemeente hebben. Helderheid, herkenbaarheid, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en omgevingsbewust werken zijn de kenmerkende speerpunten voor deze doorontwikkeling.
Doelmatigheid en rechtmatigheid
De financiële en control/auditfunctie van de gemeente Venlo is gericht op het waarborgen van een duurzame en gezonde financiële huishouding. De juiste, tijdige en volledige financiële informatievoorziening staat centraal. In 2025 richten we ons op enkele belangrijke, doorlopende projecten en activiteiten. Allereerst blijft het behouden van een structureel en reëel evenwicht in onze meerjarenbegroting 2025-2028 een belangrijk speerpunt. We monitoren voortdurend ontwikkelingen op financieel gebied. Daarnaast zal in 2025 beleid en structuur worden gegeven aan organisatie-breed contractmanagement, zodat we de sturing op de correcte uitvoering van contracten verder kunnen versterken.
Concreet wordt vanaf 1 januari 2025 een nieuw financieel informatiesysteem in gebruik genomen. Dit moderne systeem biedt ons nieuwe mogelijkheden. Het vraagt ook om een zorgvuldige implementatie en (na)zorg. De verdere doorontwikkeling van dit systeem gebeurt vanaf eind 2025 en begin 2026. Ook start vanaf 2025 een projectgroep met de doorontwikkeling van de Planning & Control -cyclus. Het doel hiervan is verdere professionalisering en optimalisering van de cyclus. De nadruk ligt hierop zowel proces- als productverbetering, samenhangend met de doorontwikkeling van control, mens en bedrijfsvoering.
Op het gebied van control en auditing zetten we in 2025 verdere stappen in de richting van een breder 'in control statement'. Dit omvat meer dan alleen financiële rechtmatigheid. Er is speciale aandacht voor de ESG-criteria (Environmental, Social en Governance). Hiermee streven we naar een verantwoording die breder en maatschappelijk verantwoord is. Deze ontwikkelingen dragen bij aan het beheersen/versterken van de financiële positie en de kwaliteit van de verantwoording door onze gemeente.