PARAGRAFEN

Financiering

Om gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s te beschermen worden de volgende activiteiten uitgevoerd:

Renterisico’s
Renterisico’s op korte financieringen worden beperkt door ervoor te zorgen dat de wettelijk voorgeschreven kasgeldlimiet niet wordt overschreden. Onder kortlopende financieringen vallen alle financieringen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. De kasgeldlimiet wordt conform de Wet Fido bepaald op basis van een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage van de begrote uitgaven van de gemeente. Voor het jaar 2025 is dat 8,5% van € 628.503.000. Dit betekent dat de kasgeldlimiet 2025 voor de gemeente Venlo € 53.423.000 bedraagt.
Onderstaande tabel geeft de gemiddelde liquiditeitspositie weer over de afgelopen vier kwartalen. Als de gemiddelde liquiditeitspositie van drie achtereenvolgende kwartalen de kasgeldlimiet overschrijdt, dan dient de gemeente de drie kwartaalrapportages toe te zenden aan de toezichthouder, met daarbij een plan om weer te voldoen aan de kasgeldlimiet. De kasgeldlimiet is in de laatste twee kwartalen van 2023 en in de eerste twee kwartalen van 2024 niet overschreden, wat inhoudt dat geen overmatig risico is gelopen op korte financieringen.

Bedragen x € 1.000.000

Kasgeldlimiet

3e kwartaal
2023

4e kwartaal
2023

1e kwartaal
2024

2e kwartaal
2024

1 Kasgeldlimiet

44,17

44,17

50,65

50,65

2 Gemiddelde schuld

3 Gemiddeld overschot

166,15

193,76

97,67

110,96

Ruimte (+) / overschrijding (-) (1+2+3)

210,31

237,93

148,32

161,61

Renterisico’s op lange financieringen worden beperkt door de wettelijk voorgeschreven renterisiconorm niet te overschrijden. De renterisiconorm heeft als doel het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Dit houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen niet méér mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Bij het aantrekken van langlopende geldleningen wordt ervoor gezorgd dat de renterisiconorm niet overschreden wordt. Onderstaande tabel toont aan dat de verwachting is dat de renterisiconorm de komende vier jaren niet overschreden zal worden en dat er dus geen overmatige renterisico's worden gelopen op langlopende financieringen door renteherzieningen of aflossingen.

Bedragen x € 1.000.000

Renterisiconorm en renterisico's vaste schuld

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

1 Renteherziening

0,00

0,00

0,00

0,00

2 Aflossingen

8,98

8,99

8,55

7,76

3 Renterisico (1+2)

8,98

8,99

8,55

7,76

4 Renterisiconorm (20% van het begrotingstotaal)

125,70

104,72

103,74

103,59

5 Ruimte (+) / overschrijding (-); (4-3)

116,72

95,73

95,19

95,83

Koersrisico’s
Koersrisico’s worden beperkt door uitzettingen uit hoofde van treasury te beperken tot producten met een vastrentende waarde of garantieproducten en uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitsplanning.

Kredietrisico’s
Kredietrisico’s bestaan uit het risico dat uitgeleend geld niet wordt terug ontvangen. Deze kredietrisico’s kunnen worden onderscheiden in:

  • uitzettingen van middelen uit hoofde van treasury
  • garanties van geldleningen
  • verstrekte langlopende geldleningen
  • debiteuren.

Uitzettingen van middelen uit hoofde van treasury
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury zijn de risico’s in sterke mate beperkt door de verankering van het schatkistbankieren in de Wet Fido. Schatkistbankieren houdt in dat tegoeden verplicht worden aangehouden in de Nederlandse schatkist of in de vorm van leningen worden uitgezet bij andere openbare lichamen. In 2024 zijn in dat kader middelen uitgezet bij 4 andere gemeenten in de vorm van langlopende leningen voor in totaal € 51.000.000. Uitgezonderd op het schatkistbankieren of het uitzetten bij andere openbare lichamen zijn de middelen onder het drempelbedrag. Dit betreft 2,00% van het begrotingstotaal tot € 500.000.000 plus 0,2% van het surplus en is ingesteld om voldoende saldo aan te houden voor het dagelijks betalingsverkeer.
Onderstaande tabel geeft het gemiddelde kwartaalsaldo van de liquide middelen ten opzichte van het drempelbedrag weer voor het 3e en 4e kwartaal van 2023 en het 1e en 2e kwartaal van 2024. Hieruit kan worden geconcludeerd dat er ruim binnen de norm wordt gebleven.

Bedragen x € 1.000.000

Drempelbedrag SKB

3e kwartaal
2023

4e kwartaal
2023

1e kwartaal
2024

2e kwartaal
2024

Drempelbedrag (2,00% van begroting)

10,04

10,04

10,19

10,19

Gemiddeld saldo buiten 's Rijks schatkist

0,56

0,55

0,52

0,56

Ruimte binnen limiet (+), overschrijding (-)

9,48

9,49

9,67

9,63

Garanties van geldleningen uit hoofde van de publieke taak
De gemeente heeft garanties afgegeven voor geldleningen waar zij direct voor garant staat als ook geldleningen waarvoor de garantstelling via een waarborgfonds plaatsvindt. De beheersing van de kredietrisico’s bij gegarandeerde geldleningen vindt voor het grootste deel van de verstrekte garanties plaats door waarborgfondsen. De fondsen betreffen:

  • Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
  • Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW) / Nationale Hypotheek Garanties (NHG)
  • Stichting Waarborgfonds Sport (SWS).

Per 31 december 2023 bedroeg de som van het toegerekende deel van de gegarandeerde geldleningen voor de gemeente Venlo € 504.400.000. Hiervan had het grootste deel betrekking op garanties via het WSW en WEW: € 442.100.000. Daarnaast had een bedrag van € 62.300.000 betrekking op directe garantieverstrekkingen.

Verstrekte langlopende geldleningen uit hoofde van de publieke taak
De Wet Fido staat gemeenten toe leningen te verstrekken uit hoofde van de publieke taak. Aan BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is een vaste lening verstrekt ter hoogte van € 19.250.000 en een revolverende kredietfaciliteit met een maximum van € 6.600.000. Met BV Campus Vastgoed Greenport Venlo is in 2020 een lening van € 4.400.000 overeengekomen voor de bouw van Brighthouse en Brightworks. Daarnaast bevat de portefeuille van verstrekte geldleningen ook nog een aantal woningbouwleningen. Als gevolg van de oprichting van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) komen hier geen nieuwe leningen meer bij. Het restantbedrag van het totaal aan verstrekte geldleningen uit hoofde van de publieke taak wordt eind 2025 begroot op € 33.900.000.

Debiteuren
Debiteurenrisico’s worden in eerste instantie afgedekt via adequaat debiteurenbeheer inclusief aanmanings- en incassotraject. Op vorderingen die moeilijk invorderbaar blijken te zijn vindt, afhankelijk van de invorderingsstatus, een afwaardering plaats via de voorziening dubieuze debiteuren.

Liquiditeitsrisico’s
Het liquiditeitsrisico kan worden omschreven als het risico dat niet kan worden voldaan aan de korte termijn betalingsverplichtingen. Doordat gemeenten in het geval zij niet meer aan haar betalingsverplichtingen kunnen voldoen, een aanvullende uitkering (artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet) ontvangen, is het liquiditeitsrisico feitelijk nihil. Echter de artikel 12 status kan worden beschouwd als een faillissement en dit is een status die absoluut niet past binnen het financiële beleid ("het hebben van een duurzaam gezonde financiële huishouding") van de gemeente Venlo. Op liquiditeit wordt derhalve gestuurd en liquiditeitsrisico’s worden gemitigeerd door het hanteren van zowel een kortlopende liquiditeitsplanning als ook een meerjarige liquiditeitsplanning (minimaal 4 jaar).

Valutarisico’s
Valutarisico's worden uitgesloten door uitsluitend gelden uit te zetten in euro’s en uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/25/2024 12:11:30 met de export van 11/25/2024 11:55:50