Beheerareaal:
Het beheerareaal wegen omvat hoofdwegen, wegen in wijken, fiets- en voetpaden, wegen buiten de bebouwde kom en onverharde wegen. Daarnaast valt het wegareaal te verdelen in verhardingssoort zoals in onderstaande tabel staat:
Wegen in m2 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Asfalt | 3.413.137 | 3.413.137 |
Elementen | 2.867.456 | 2.867.456 |
Onverhard | 447.194 | 447.194 |
Beton | 8.610 | 8.610 |
Onbekend | 12.277 | 12.277 |
Totalen | 6.748.674 | 6.748.674 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
Het beoogde maatschappelijke resultaat is het beheren en in standhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige duurzame leefomgeving. De kwaliteitsniveaus zijn in 2023 door uw raad vastgesteld in het Meerjaren-onderhoudsplan Verhardingen 2023-2027. Het minimale kwaliteitsniveau van de wegen in de gemeente Venlo is daarmee vastgesteld op kwaliteitsniveau C (sober).
Actuele onderhoudstoestand:
De gemeente Venlo hanteert de CROW-richtlijn (minimaal C) als kwaliteitsambitie voor wegen en verhardingen. De huidige kwaliteit wordt aan deze richtlijn gespiegeld om te peilen wat de huidige uitgangspositie is.
.
Weginspecties vinden jaarlijks plaats. En kennen de volgende cyclus:
- Het ene jaar is dat een grote weginspectie.
In 2022 heeft de grote weginspectie plaatsgevonden. De resultaten van de grote weginspectie zijn opgenomen in het Meerjaren Onderhoudsplan Verhardingen 2023-2027. Deze resultaten vormen de basis voor de geplande uitvoering van onderhoud aan de Venlose wegen. - Het daaropvolgende jaar een kleine inspectie.
In 2023 is de weginspectie klein onderhoud uitgevoerd. Op het moment van schrijven zijn de resultaten van deze kleine inspectie nog niet bekend.
In de maanden maart tot en met augustus 2022 is, met de grote visuele weginspectie, van alle verhardingen in Venlo de kwaliteit gemeten. Vanuit deze inspectiecijfers is de huidige kwaliteit van onze verhardingen bepaald en in beeld gebracht conform de wegbeheersystematiek van CROW. Hierbij is vanuit de technische kwaliteit ook de vertaalslag gemaakt naar de beeldkwaliteit.
De meest recente stadspeiling dateert van 2021. Daarin wordt het onderhoud van straten, paden en trottoirs beoordeeld met een 5,9. Dit is beter dan het rapportcijfer van 2019 (5,7).
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel:
Het Meerjaren-onderhoudsplan Verhardingen 2023-2027 is opgesteld op basis van de landelijk erkende CROW-methodiek voor weginspecties. Dit onderhoudsplan is opgesteld volgens de beleidslijnen uit de ‘Nota reserves en voorzieningen’, september 2013. Het Meerjaren-onderhoudsplan Verhardingen 2023-2027 wordt elke vijf jaar bijgesteld aan de hand van inspecties waarin de ontwikkeling van de onderhoudsbehoeftes en het benodigd onderhoudsbudget wordt opgenomen en aan uw raad wordt voorgelegd.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar):
De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Verhardingen 2023-2027 worden gedekt uit de in 2023 ingestelde voorziening ‘groot onderhoud Groot Onderhoud Wegen (GOW)’. Uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden op basis van de inspecties past binnen de middelen die uw raad beschikbaar stelde.
Planning en actiepunten voor 2025:
In 2023 is een nieuw beheerplan Verhardingen vastgesteld, waarin naast vaststelling van de wijze van beheer ook een correctie plaatsgevonden heeft op de indexatie van de kosten. Met dit beheerplan is de ontwikkeling ingezet naar een verdere integrale, adaptieve en duurzame wijze van beheer: Ontwikkelend beheer. De reeds ingezette wijze van integraal programmeren van onderhouds- en meer beleidsmatige opgaven in de openbare ruimte krijgt in 2024 zijn vervolg. In 2024 worden diverse contracten en overeenkomsten opnieuw aanbesteed (onder andere weginspecties en planmatig onderhoud wegen). Bij de inspecties zoeken we naar de mogelijkheden tot een meer integrale aanpak (bijvoorbeeld weginspectie combineren met andere elementen). Hierbij fungeert het nieuwe beheerplan als kader voor de uitgangspunten van deze aanbestedingen. Het onderhoudsplan Wegen vormt de basis voor de uitvoering van klein en groot onderhoud in 2024 en 2025.