Lokale heffingen zijn opgedeeld in twee soorten:
- (Algemene) belastingen. Gemeenten zijn beperkt in de soorten (algemene) belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Deze belastingen worden ook wel ‘Ongebonden belastingen’ genoemd. De gemeente is vrij in de besteding van de opbrengsten van deze belastingen.
- Rechten en leges (retributies). Daarnaast heft de gemeente rechten en leges voor individuele dienstverlening aan de burgers. De wet geeft voor de mogelijke rechten en leges geen limitatieve opsomming. De rechten en leges worden ook wel ‘Gebonden belastingen’ genoemd. De tarieven moeten zodanig vastgesteld worden dat de geraamde opbrengsten niet hoger zijn dan de geraamde kosten voor het verlenen van de diensten. De opbrengst is alleen ter bestrijding van de kosten die de gemeente voor de desbetreffende dienstverlening maakt.
De gemeentelijke belastingen en retributies die in 2025 worden geheven zijn:
Belastingvoorstel 2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jaar-rekening 2023 | Actuele begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
OZB eigenaren niet-woningen | 14.230 | 14.471 | 14.435 | 14.435 | 14.435 | 14.435 |
OZB eigenaren woningen | 17.774 | 18.427 | 18.374 | 18.374 | 18.374 | 18.374 |
OZB gebruikers niet-woningen | 9.926 | 10.293 | 10.246 | 10.246 | 10.246 | 10.246 |
Totaal OZB | 41.930 | 43.191 | 43.055 | 43.055 | 43.055 | 43.055 |
Hondenbelasting | 465 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 |
Parkeerbelasting | 2.637 | 2.531 | 2.734 | 2.734 | 2.734 | 2.734 |
Reclamebelasting | 185 | 201 | 201 | 201 | 201 | 201 |
Verblijfsbelasting | 2.800 | 2.603 | 2.675 | 2.675 | 2.675 | 2.675 |
Totaal overige ongebonden belastingen | 6.086 | 5.804 | 6.080 | 6.080 | 6.080 | 6.080 |
Totaal ongebonden belastingen | 48.016 | 48.995 | 49.135 | 49.135 | 49.135 | 49.135 |
Afvalstoffenheffing | 10.867 | 10.864 | 10.924 | 10.924 | 10.924 | 13.577 |
Rioolheffing | 8.203 | 8.247 | 8.281 | 8.281 | 8.281 | 10.279 |
Totaal afval en riool | 19.070 | 19.112 | 19.206 | 19.206 | 19.206 | 23.857 |
Bedrijven InvesteringsZones | 419 | 399 | 399 | 399 | 399 | 399 |
Haven- en opslaggelden | 258 | 259 | 394 | 394 | 394 | 394 |
Leges | 6.335 | 7.860 | 8.282 | 8.325 | 8.325 | 8.079 |
Lijkbezorgingsrechten | 396 | 421 | 384 | 384 | 384 | 384 |
Marktgelden | 201 | 203 | 288 | 288 | 288 | 288 |
Totaal overig gebonden belastingen | 7.609 | 9.142 | 9.747 | 9.789 | 9.789 | 9.543 |
Totaal gebonden belastingen | 26.679 | 28.253 | 28.952 | 28.995 | 28.995 | 33.400 |
Totaal opbrengst gemeentelijke heffingen | 74.695 | 77.248 | 78.087 | 78.130 | 78.130 | 82.535 |
Relatie met programma's
Onroerendezaakbelasting
De OZB is een algemeen dekkingsmiddel en is daarmee onderdeel van het programma algemene middelen. De middelen worden niet specifiek ingezet voor een bepaald programma maar in de breedte voor alle programma's.
Hondenbelasting
De hondenbelasting is eveneens een algemeen dekkingsmiddel. Dit onderwerp heeft indirect een relatie met het programma 2 Leefbaar Venlo omdat in dit programma de doelstelling aantrekkelijke leefomgeving is opgenomen, waarbij een deel van de budgetten wordt gebruikt voor onder andere bestrijding van overlast en aanbrengen van voorzieningen.
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting is een algemeen dekkingsmiddel met een regulerend karakter. Met parkeerbelasting wordt het parkeergedrag van bewoners en bezoekers van een gemeente gereguleerd. In die hoedanigheid sluit dit aan bij het programma 2, Leefbaar Venlo en dan in het bijzonder met de programmalijn bereikbaarheid, het realiseren van een verkeersveilige en bereikbare stad.
Verblijfsbelasting
Verblijfsbelasting is een algemeen dekkingsmiddel met een sterk inhoudelijke verbinding met programma 4 Welvarend Venlo. Binnen dit programma is programmalijn 2 opgenomen waarbinnen activiteiten zijn vermeld om de regionale economie op het gebied van toerisme te ondersteunen.
Reclamebelasting
De opbrengst van deze belasting wordt in de vorm van subsidie uitgekeerd aan de Stichting Venlo Partners voor uitvoering van activiteiten. Dit valt binnen het programma 5 Centrumstad Venlo. Waarbij genoemde Stichting onder andere met de reclamebelasting de stad Venlo promoot als aantrekkelijke stad om te wonen, te werken en te bezoeken.
Afvalstoffenheffing en rioolheffing
Deze heffingen zijn voor de financiering van de kosten voor beheer, onderhoud en verwerking van afval en riool. Aangezien deze producten de directe leefwereld van de inwoners raakt, is er een directe verbinding met het programma 2 Leefbaar Venlo.
Leges
Binnen de legesheffing is sprake van verschillende producten. Het overgrote deel van deze producten valt binnen het programma 2 Leefbaar Venlo. Waarbij met name de programmalijn dienstverlening het meest van toepassing is met als doelstelling het leveren van gemeentelijke diensten.
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorging heeft een sterke relatie met het programma 2 Leefbaar Venlo. Hierbij is de programmalijn dienstverlening het meest van toepassing. Dienstverlening wordt zoveel mogelijk aangepast aan de wensen en behoeften van de inwoners, waarbij wordt gedacht vanuit de leefwereld van de inwoners.
Haven- en opslaggelden
Binnen programma 4 Welvarend Venlo ligt de nadruk op diverse facetten waaronder economie, bereikbaarheid, logistiek en infrastructuur. Hieraan kunnen de haven- en opslaggelden worden gelinkt.
Marktgelden
Programma 5 Centrumstad Venlo, programmalijn basis sterk houden, heeft als doelstelling een breed basisaanbod aan te bieden aan de inwoners. Onderdeel hiervan is een gedegen en divers aanbod van winkels, restaurant, cafés, hotels en markten.
Bedrijven Investeringszones
De BIZ-verordening biedt ondernemers de mogelijkheid om gezamenlijk te investeren in een aantrekkelijke en veilige bedrijfsomgeving, waar alle ondernemers in de zone aan meebetalen. Dit sluit het meest aan bij het programma Welvarend Venlo met een nadruk op het onderdeel een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven.
Onroerendezaakbelasting
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2025 is deze gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2024. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlasten gelijk te kunnen houden. De verordening OZB 2025 inclusief nieuwe belastingtarieven wordt apart voorgelegd aan uw raad nadat rond medio november 2024 de waardeontwikkeling via BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) is ontvangen.
De volgende uitgangspunten zijn meegenomen bij de berekening van de OZB:
- De gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) voor woningen en niet-woningen worden voor 2025 nominaal niet verhoogd;
- In totaal neemt de OZB-opbrengst ten opzichte van de begroting 2024 toe met € 716.000.
Omschrijving | OZB opbrengst |
---|---|
Eigenaren woning | 18,37 |
Eigenaren niet-woning | 14,44 |
Gebruikers niet-woning | 10,25 |
Totaal | 43,1 |
Hondenbelasting
Hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel. De tarieven voor 2025 zijn gelijk aan die van 2024. Dit resulteert in een totaal begrote opbrengst van € 470.000.
Omschrijving / Tarief | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
1 Hond | € 62,64 | € 62,64 | € 62,64 | € 62,64 | € 62,64 |
Extra honden | € 93,96 | € 93,96 | € 93,96 | € 93,96 | € 93,96 |
Kennels | € 344,64 | € 344,64 | € 344,64 | € 344,64 | € 344,64 |
Parkeerbelasting
In dit onderdeel zijn de opbrengsten van de parkeerterreinen en het straatparkeren opgenomen. Daarnaast zijn eveneens de opbrengsten vanuit de naheffingsaanslagen meegenomen. Het totale bedrag aan inkomsten is € 2,7 miljoen.
Verblijfsbelasting
Een toenemend aandeel in de opbrengsten heeft betrekking op short-stay huisvesting van internationale werknemers. De belasting is in 2024 daarom hernoemd van toeristenbelasting naar verblijfsbelasting. De tarieven voor 2025 worden alleen inflatoir bijgesteld met 3,5%. Dit resulteert in een totaal begrote opbrengst van € 2,7 miljoen. De indexering leidt tot de volgende tarieven per persoon per overnachting:
Omschrijving | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Hotels | € 2,30 | € 2,38 |
Vakantie-onderkomens en stacaravans | € 1,90 | € 1,97 |
Mobiele onderkomens en vakantie accommodaties | € 1,65 | € 1,71 |
Reclamebelasting
De reclamebelasting is van toepassing binnen het gebied binnenstad Venlo. Onder het gebied binnenstad Venlo wordt verstaan: het bij de verordening aangewezen gebied in de gemeente, dat nader is aangegeven op de bij de verordening horende kaart, zijnde het kernwinkel-, horeca-, kantoren- en dienstengebied van de binnenstad.
De opbrengst van de belasting wordt, na aftrek van de perceptiekosten beschikbaar gesteld aan de Stichting Venlo Partners voor de uitvoering van activiteiten die in het businessplan zijn opgenomen. De tarieven van 2025 zijn (net als in 2024) gelijk aan de tarieven van 2020. De totale opbrengst is ongeveer € 200.000.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is voor de financiering van de kosten voor beheer en verwerking van afval. De afvalstoffenheffing maakt net als de OZB en de rioolheffing onderdeel uit van de woonlastendruk. De gemeente Venlo maakt onderscheid in de heffing tussen eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
Voor 2025 worden de woonlasten voor woningeigenaren en huurders en de gemeentelijke lasten voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) nominaal niet verhoogd. Daarmee worden navolgende tarieven gehandhaafd:
- € 164,53 voor een eenpersoonshuishouden;
- € 274,21 voor een meerpersoonshuishouden.
De opbrengst afvalstoffenheffing 2025 wordt geraamd op € 10,9 miljoen. Om voor te kunnen bereiden op afvalinzameling in eigen beheer zijn in 2025 frictiekosten opgenomen. Hierdoor komt de kostendekkendheid uit op 75,2%. Een eventueel tekort wordt in het jaarresultaat van de gemeente verwerkt. Vanaf 2028 is de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend verwerkt.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffen- | 13.560 | 783 | 2.260 | 16.603 | 1.557 | 10.924 | 12.482 | 75% |
Rioolheffing
Rioolheffing is voor de financiering van de gemeentelijke waterzorgplichten, waaronder het beheer en onderhoud van gemeentelijke riolering, afvalwater, hemelwater en grondwater. De gemeente Venlo heft rioolheffing van de gebruiker van een perceel. We maken onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik (tot en met 1.000 m³) en grootverbruik (boven 1.000 m³). De rioolheffing maakt net als de OZB en afvalstoffenheffing onderdeel uit van de woonlastendruk.
Voor 2025 worden de woonlasten voor woningeigenaren en huurders en de gemeentelijke lasten voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) nominaal niet verhoogd. Daarmee blijft het tarief rioolheffing € 155,30 per aansluiting. De opbrengst rioolheffing 2025 wordt geraamd op € 8.3 miljoen. De kostendekkendheid komt uit op 81,3%. Een eventueel tekort wordt in het jaarresultaat van de gemeente verwerkt. Vanaf 2028 is de rioolheffing 100% kostendekkend verwerkt.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | 7.912 | 989 | 1.285 | 10.186 | 8.281 | 8.281 | 81% |
Leges
Hoofdstuk 1. Algemene dienstverlening
- Burgerlijke stand
Aangiftes burgerlijke stand zijn legesvrij (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding). Leges voor afschriften worden geheven volgens het Legesbesluit akten Burgerlijke stand (wettelijk tarief). Het product Burgerlijke stand is niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken en dergelijke worden niet toegerekend (wettelijke plicht). Voor leges huwelijken en dergelijke geldt een differentiatie.
- Reisdocumenten
Voor paspoorten en identiteitskaarten stelt het Ministerie van Binnenlandse Zaken jaarlijks de hoogte van rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond voor de verschillende producten. Hierdoor kunnen niet alle lasten verhaald worden. Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd, zoals lagere leges voor minderjarigen. Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor de baten/inkomsten. Omdat reisdocumenten vanaf 2014 een geldigheidsduur hebben gekregen van 10 jaar in plaats van 5 jaar, is er na een dip van reisdocumenten, nu sprake van de zogeheten ‘reisdocumentenpiek’. Hierdoor krijgen we meer aanvragen voor reisdocumenten. Dit geldt zowel voor de ingezetenen als de niet-ingezetenen.
- Rijbewijzen
Voor rijbewijzen stelt het Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks de hoogte van de rijksleges (afdracht/inkoop) vast. Er geldt een tariefplafond. Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor de baten/inkomsten. In november 2023 is gestart met Digitaal Aanvragen Rijbewijs (DAR). Het verlengen van een rijbewijs kan hiermee online bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). We krijgen hierdoor minder volledige aanvragen en ontvangen een lagere vergoeding van de RDW. De vergoeding is alleen voor het uitreiken.
- Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Lasten BRP worden toegerekend. Beheer en bewerking Basisregistratie personen is legesvrij (onder andere mutaties verhuizing, correcties BRP, audit BRP, adresonderzoeken). Leges persoonsdocumenten (uittreksels BRP, RNI, VOG) worden geheven. VOG-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden.
- Gemeentearchief
Door de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Wet ho) kunnen gemeentelijke archieven beperkt leges heffen. De lasten voor beheer en archief wijzigen niet. Kosten die gemaakt worden voor de aanvraag worden in beperkte mate verwerkt in de leges (marginale kosten).
- Naturalisaties
Voor naturalisaties en opties stelt de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid jaarlijks de wettelijke tarieven en rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Naturalisatie- en optie-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden. Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De gemeente besteedt relatief veel tijd aan informatieverstrekking voor naturalisatie of optie. Informatieverstrekking in het kader van "kom ik al in aanmerking" is een verplichting. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd, zoals een lager tarief voor de optie minderjarige.
- Kansspelen
Leges zijn conform de wettelijke tarieven speelautomatenbesluit (kansspelen). Voor de aanvraag loterijvergunning worden de lasten volledig toegerekend in de leges. Het hoofdstuk is vrijwel kostendekkend. De inkomsten zijn de afgelopen jaren stabiel.
- Overige leges
Voor een aantal producten (uittreksels BRP), geldt dat deze digitaal aangevraagd kunnen worden. De korting voor promotie van het digitaal kanaal is vervallen waardoor de kostendekkendheid toeneemt. Verder vallen onder deze rubriek onder andere de heffingen voor kabels/leidingen en verkeer en vervoer (parkeerontheffingen). Bij beide onderdelen zijn er geen begrotingswijzigingen aan de orde.
Hoofdstuk 2. Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet
- Omgevingsvergunningen
Door de grote wetswijzigingen die per 1 januari 2024 in werking zijn getreden (Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) is de grondslag van het heffen van leges voor omgevingsvergunningen gewijzigd. De consequenties hiervan zijn doorgerekend. De begrote legesopbrengsten zijn op € 4.100.000 geraamd. Aan de kostenkant is er een toename door een stijging van de loonkosten en een daling van de gemeentelijke overhead. Hierdoor blijft het kostendekkendheidspercentage op 91% in 2025. Dit is het hetzelfde als in 2024. Voor de begroting 2026 en verder worden op basis van de eerste ervaringen nieuwe berekeningen gemaakt en beoordeeld of de tarieven van leges moeten worden gewijzigd.
Hoofdstuk 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
- Drank- en horecawet
Voor de aanvragen horecavergunningen en bijschrijvingen van leidinggevenden worden de lasten volledig toegerekend in de leges. Het hoofdstuk is vrijwel kostendekkend. De inkomsten zijn de afgelopen jaren stabiel.
- Evenementen
Voor het organiseren van evenementen is een APV-vergunning vereist. Uitgezonderd zijn kleinere evenementen, waarvoor een melding volstaat (raadsbesluit 04-25478). Kosten voor evenementenmeldingen en handhaving worden niet toegerekend aan de leges. Voor evenementen geldt een gedifferentieerd tarief afhankelijk van het aantal bezoekers (raadsbesluit dec. 2012). De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Om de leges kostendekkend te krijgen zouden de tarieven ongeveer moeten worden verzesvoudigd.
- Sexinrichtingen/escort
Kosten voor de aanvraag van een vergunning worden toegerekend. Kosten voor handhaving mogen niet worden toegerekend aan de leges, met uitzondering van de eerste controle.
- Winkeltijdenwet
De kosten en baten zijn dermate klein dat hier geen specifiek beleid op wordt gevoerd.
- Overige leges
Hieronder valt onder andere de Wet Kinderopvang. Naar verwachting wijzigt het aantal aanvragen voor exploitatie van een kinderopvangvoorziening in 2025 niet veel ten opzichte van voorgaande jaren. Het gaat voornamelijk om verhuizingen van bestaande voorzieningen en geen uitbreiding met nieuwe kinderopvangvoorzieningen. De leges zijn de tarieven die de GGD in rekening brengt bij de gemeente voor de uitoefening van haar taak als toezichthouder van de Wet Kinderopvang. Deze leges zijn niet kostendekkend, de kosten die de gemeente maakt als handhaver worden niet in rekening gebracht bij de houder.
Leges | Lasten | Over- | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 106 | 32 | 5 | 143 | 134 | 134 | 93% | |
Reisdocumenten | 1.553 | 490 | 20 | 2.063 | 1.905 | 1.905 | 92% | |
Rijbewijzen | 294 | 105 | 7 | 406 | 412 | 412 | 102% | |
Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen | 126 | 48 | 6 | 180 | 162 | 162 | 90% | |
Gemeentearchief | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 32% | ||
Naturalisaties | 143 | 20 | 2 | 165 | 157 | 157 | 95% | |
Kansspelen | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 150% | ||
Overige leges | 386 | 265 | 15 | 666 | 637 | 637 | 96% | |
Totaal hoofdstuk 1 | 2.610 | 962 | 55 | 3.627 | 0 | 3.411 | 3.411 | 94% |
Hoofdstuk 2: | ||||||||
Omgevingsvergunning | 2.698 | 1.754 | 40 | 4.492 | 4.100 | 4.100 | 91% | |
Totaal hoofdstuk 2 | 2.698 | 1.754 | 40 | 4.492 | 0 | 4.100 | 4.100 | 91% |
Hoofdstuk 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 19 | 16 | 35 | 35 | 35 | 100% | ||
Evenementen | 114 | 109 | 223 | 39 | 39 | 17% | ||
Sexinrichtingen/escort | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 100% | ||
Winkeltijdenwet | ||||||||
Overige leges | 24 | 2 | 5 | 31 | 13 | 13 | 42% | |
Totaal hoofdstuk 3 | 158 | 128 | 5 | 291 | 0 | 89 | 89 | 31% |
Totaal hoofdstuk 1 t/m 3 | 5.466 | 2.844 | 100 | 8.410 | 0 | 7.600 | 7.600 | 90% |
* De Kostendekkendheid is toegelicht in bovenstaande tekstpassages |
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen. Er is sprake van een verschuiving van begraven naar cremeren. Bestaande grafrechten worden minder vaak verlengd of voor kortere duur. In de begroting is rekening gehouden met de motie vanuit de gemeenteraad om het kwaliteitsniveau van de begraafplaatsen te verhogen.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lijkbezorging | 764 | 231 | 995 | 380 | 380 | 38% |
Haven- en opslaggelden
Haven- en opslaggelden worden geheven voor het bevaren en/of verblijven in de haven. Tarieven worden bezien in regionaal verband en zijn ten opzichte van 2024 geïndexeerd met 3,5%.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Haven- en opslaggelden | 248 | 58 | 5 | 311 | 311 | 311 | 100% |
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het gebruik van een standplaats op gemeentegrond, die als markt is aangewezen of nog wordt aangewezen (leges voor individuele standplaatsen of huur ondergrond zijn hiervan uitgezonderd), alsmede het genot van de door of vanwege het gemeentebestuur ontplooide promotieactiviteiten. De tarieven zijn met 3,5% verhoogd. Daarnaast is de markt in Tegelen in eigen beheer van de gemeente Venlo gekomen waardoor extra opbrengsten worden gegenereerd. De kosten zijn per saldo niet gestegen. Hiermee komt de kostendekkendheid uit op 100%.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marktgelden | 109 | 55 | 164 | 164 | 164 | 100% |
Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
De wet op de Bedrijveninvesteringszones biedt voor gemeenten en ondernemers de mogelijkheid om op structurele basis te voorzien in een gebiedsgerichte bestemmingsheffing voor gezamenlijke investeringen door ondernemers in de kwaliteit van de bedrijfsomgeving. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen voor deze gebieden geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode 2016-2020. In juni 2020 is de raad akkoord gegaan met een verlenging voor de periode 2021-2025. Vervolgens zijn de benodigde draagvlakmetingen uitgevoerd. Dit heeft ertoe geleid dat de 3 BIZ-verordeningen werden verlengd voor nog eens 5 jaar.
BIZ Vastgoedeigenaren binnenstad Venlo
De gemeente Venlo wil de samenwerking met ondernemers en vastgoedeigenaren verstevigen. Het doel is een effectieve centrumaanpak voor de komende jaren. De BIZ Vastgoedeigenaren binnenstad Venlo is opgezet om de samenwerking te intensiveren én collectief financiële middelen te genereren om de doelen te bereiken. In december 2023 is deze BIZ-verordening door de raad vastgesteld voor de periode 2024-2028.