Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Baten | 85.555 | 77.138 | 76.485 | 52.360 | 46.057 | 46.057 |
Lasten | 136.584 | 134.479 | 124.253 | 104.140 | 97.643 | 97.211 | |
Totaal saldo Programmalijn | -51.029 | -57.341 | -47.768 | -51.780 | -51.587 | -51.155 |
Begrotingsvoorstellen 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Loon en prijscompensatie WSW meicirculaire | -916 | -889 | -861 | -859 |
Subsidie sociale basis | -260 | |||
Onderhoud 't Raodhoes | -240 | -240 | -240 | -240 |
Amendement gemeenteraad 29 juni 2022 inzake subsidie kinderboerderij | -210 | |||
Indexeren sociale basis conform OVA | -176 | -176 | -176 | -176 |
UItvoeringsprogramma Koers Gemeenschapsaccommodaties Venlo | -350 | -650 | -650 | |
Re-integratie | 500 | 240 | 240 | 240 |
Opvang ontheemden en vluchtelingen | 1.500 | |||
Inkomensondersteuning en BUIG | 2.519 | |||
Ontwikkeling WSW | 3.800 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -50 | |||
Totaal programmalijn Meedoen | 6.467 | -415 | -687 | -685 |
Loon en prijscompensatie WSW meicirculaire | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-916 | -889 | -861 | -859 |
De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt door de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2024. De bedragen per gemeente voor de integratie-uitkering Participatie voor het jaar 2024 en verder zijn opgenomen in de meicirculaire. De Wsw-verdeling vanaf 2024 is geactualiseerd met de realisaties van het gemiddeld aantal standaard eenheden in 2023 en de blijfkansen voor de jaren 2024 tot en met 2029.
Subsidie sociale basis | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-260 |
In afgelopen jaren is het plafond voor subsidieregel sociale basis hoger vastgesteld dan het begrote budget. De activiteiten van deze organisatie dragen bij aan het realiseren van de beleidsdoelen op sociaal vlak. Gemeente Venlo evalueert deze subsidieregel Sociale basis in 2024. De adviezen uit de evaluatie moeten leiden tot een duurzame oplossing die tot uitdrukking komen in de nieuwe subsidieregels vanaf het subsidiejaar 2026. Tot die tijd is het gewenst om het subsidieplafond vast te stellen op het niveau dat in lijn is met de verstrekte subsidies 2024. De ophoging voor 2025 is incidenteel. De begroting 2026 en subsidieregels 2026 worden vastgesteld op basis van beleidsinhoudelijke keuzes en zullen rekening houden met de financiële situatie in 2026 en verder.
Onderhoud 't Raodhoes | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-240 | -240 | -240 | -240 |
In de bestuursrapportage hebben wij toegelicht dat in maart 2024 voor gemeenschapsaccommodatie 't Raodhoes een periodieke herinspectie heeft plaatsgevonden. Op basis daarvan is een actueel meerjarenonderhoudsplan is opgesteld. Dit leidt met ingang van 2025 tot een structurele financiële vraag van € 240.000 per jaar. De gemeente is verantwoordelijk voor deze kosten.
Dit betekent dat we voor structureel onderhoud van het pand ’t Raodhoes een structureel een bedrag van € 240.000 per jaar moeten begroten vanaf 2025.
Amendement gemeenteraad 29 juni 2022 inzake subsidie kinderboerderij | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-210 |
Voor de uitvoering van het amendement van gemeenteraad van 29 juni 2022, wordt hier voor 2025 het subsidiebedrag geraamd dat nodig is om de Kinderboerderij Hagerhof in 2025 te kunnen voortzetten. De subsidielijn wordt nog niet structureel doorgetrokken omdat nader onderzocht wordt welke realistische functies/activiteiten en/of toekomstige exploitatie er zijn. Dit gebeurt onder eigenaarschap van de stichting en met ondersteuning door de gemeente Venlo.
Indexeren sociale basis conform OVA | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-176 | -176 | -176 | -176 |
Contractueel is de Gemeente Venlo verplicht de jaarlijkse bekostiging (middels lumpsum) van Incluzio Sociale basis te indexering conform de OVA-A index.
Uitgangspunt indexering: voorlopige OVA-A = 4,19% Het verschil met de raming in de kadernota ramen we bij in de begroting.
Uitvoeringsprogramma Koers Gemeenschapsaccommodaties Venlo | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
-350 | -650 | -650 |
Voor de realisatie van het uitvoeringsprogramma Koers Gemeenschapsaccommodaties zijn structureel extra middelen nodig. In de programmabegroting 2024-2027 is vermeld dat de gevraagde middelen na de beleidsvaststelling bij de begroting 2025-2028 structureel worden opgevoerd voor de uitvoering van het beleidskader Koers Gemeenschapsaccommodaties. Dit beleidskader is vertaald in een uitvoeringsprogramma. Hierover is de raad in het voorjaar van 2024 geïnformeerd. Deze middelen zijn nodig voor het verbeteren van gebruikscomfort van de GA’s en voor de ondersteuning van de exploitatie van GA’s.
- een budget van € 300.000 per jaar om de accommodaties representatiever, gebruiksvriendelijker en functioneler te maken en te houden voor huurders en gebruikers.
- structurele verhoging van het subsidieplafond met € 350.000 per jaar.
Steeds meer gemeenschapsaccommodaties hebben (een hogere) subsidie nodig om tot een sluitende exploitatie te komen. De centrale doelstelling is te waarborgen dat er in de gemeente Venlo voldoende gemeenschapsaccommodaties zijn waar (sociaal-) maatschappelijke en culturele activiteiten kunnen plaatsvinden tegen redelijke tarieven (amendement RV2023-75 Altijd dichtbij en toegankelijk).
Re-integratie | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
500 | 240 | 240 | 240 |
In de integrale afweging van prioritering en in verbinding met wat realistisch uitvoerbaar lijkt, verwachten we een meerjarig vrijval op het re-integratie budget. De doelstellingen blijven hetzelfde, maar een uitvoeringstoets en kostenanalyse laten zien dat een stabiele meerjarige raming van € 1,36 miljoen afdoende moet zijn. Met dit bedrag kunnen we blijven investeren in de ontwikkeling, facilitering en waar nodig begeleiding van inwoners met een participatiewetsuitkering. We richten ons op het gehele uitkeringsbestand, met speciale aandacht voor de inwoners die langer dan 5 jaar in de uitkering verblijven. We richten ons hierbij op zoveel mogelijk naar vermogen meedoen in economie en samenleving. Begeleiding naar werk en maatschappelijk participeren op andere manieren zijn de doelstellingen. Mochten op basis van onvoorziene ontwikkelingen eventuele aanvullende impulsen en investeringen bespreekbaar gemaakt moeten worden, dan zijn daarvoor in de P&C-cyclus voldoende mogelijkheden.
Opvang Nieuwkomers | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1.500 |
We gaan uit van een ongewijzigde bekostigingsregeling voor de opvang van Oekraïners. Daarom verwachten we een vergoeding van € 13,5 miljoen over 2025. De kosten van de opvang (huisvesting, beveiliging, locatiemanagement, personeel, onderwijs) zijn begroot op € 11,6 miljoen. Daarbij gaan we uit van de opvanglocaties Californië, De Beerendonck tot uiterlijk 1 juli 2025 en vanaf 1e kwartaal 2025 de locatie Daelweg (flexwoningen). In de kosten hebben wij een bedrag van € 2,5 miljoen geraamd voor de ontwikkeling van nieuwe locaties. Per saldo is sprake van een voordeel van € 1,9 miljoen.
Voorgesteld om hiervan € 400.000 in te zetten voor de regionale doorstroomvoorziening Horst aan de Maas om tijdig en adequaat te starten met inburgering en integratie van statushouders. In 2024 namen wij samen met Horst aan de Maas deel aan deze voorziening. Dankzij deze voorziening ontlasten wij de asielketen en starten we eerder met de inburgering. Opvang in de doorstroomvoorziening telt mee voor de taakstelling huisvesting statushouders. Er resteert dan nog een voordeel van € 1,5 miljoen welke ten gunste komt van de Algemene Middelen.
Daarnaast wordt voorgesteld om € 100.000 te onttrekken uit de reserve 'Opvang ontheemden en vluchtelingen' voor de voorbereiding van de realisatie voor een mogelijke opvanglocatie voor asielzoekers. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers COA is voornemens om een opvanglocatie voor asielzoekers te realiseren in het voormalig klooster Dominicanessen van Bethanië. Het college heeft op 16 april 2024 onder voorwaarden een positieve grondhouding ingenomen op het verzoek van het COA voor de realisatie van deze opvanglocatie. Voor de voorbereiding van de realisatie van de opvanglocatie wordt omgevingsmanagement ingezet om de omgeving te laten participeren in de dialoog om te komen tot de opvanglocatie.
Inkomensondersteuning en BUIG | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2.519 |
Voor de raming op de ontwikkeling van de bijstand sluiten we aan op de verwachtingen die het Rijk heeft, zowel voor wat betreft volume als prijs. Deze variabelen worden jaarlijks bijgesteld en in deze prognose verwerkt. De bijstandslasten zijn altijd lastig te voorspellen. Vanwege de grotere aantallen en hogere bedragen hebben kleine afwijkingen grotere gevolgen op het totaal. De systematiek die we voor de prognose gebruiken is over de afgelopen jaren consistent. De afgelopen jaren is Venlo vanuit de BUIG-systematiek bekeken een voordeel-gemeente gebleken.
Ontwikkeling WSW | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
3.800 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Omdat de uitstroom uit de Wsw om deels onvoorzienbare redenen (naast reguliere uitstroom ook overlijdens en arbeidsongeschiktheidssituaties) sneller verloopt, ontstaat er een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de oorspronkelijke raming van € 1.000.000 per jaar. Bij eerdere besluitvorming over de overname van de aandelen van de WAA Groep NV is al voorzien in een reserve om negatieve schaaleffecten die uit de krimp van het aantal Wsw-werknemers komt op te vangen. Daarom kan dit als exploitatievoordeel vrijvallen.