Om de drie genoemde uitdagingen met succes aan te gaan is centrale regie op de kwaliteit en integraliteit van dienstverlening noodzakelijk. Hierin gaan we voorzien.
Een andere voorwaarde voor inclusieve en naadloze dienstverlening is dat de communicatie op onze verschillende dienstverleningskanalen correct, helder en tijdig is. We vervolgen onze inspanningen om de kwaliteit en leesbaarheid van onze schriftelijke communicatie te toetsen en waar nodig te verbeteren.
De mogelijkheden op het gebied van online dienstverlening en zelfservice worden verder uitgebreid. Inwoners kunnen bijvoorbeeld vaker zelf Burgerzaken aanvragen invullen waardoor de behandeltijd aan het loket korter kan. Ook wordt het vaker mogelijk aangevraagde documenten zelf te downloaden of informatie online aan te leveren.
Onderdeel van verbeterde dienstverlening is ook dat we alert zijn op mogelijke document- en identiteitsfraude. De rol van gemeenten bij het bestrijden daarvan wordt steeds groter. Hiervoor zetten we bij balies technische hulpmiddelen in zoals documentscanners en gezichtsvergelijkingscamera’s.
Ons gemeentearchief gaat door met de ontsluiting, conservering en digitalisering van archieven en collecties. Zo is steeds meer historische informatie voor iedereen te raadplegen via archief.venlo.nl .